Medielitteracitet i förskolan
Kort beskrivning
Projektet syftar till att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om medielitteracitet i förskolan genom att ge pedagogerna en vetenskaplig och teoretisk grund för sitt arbete. I centrum står också barnens perspektiv på information och medier och deras kritiska förståelse och värdering av dessa.
Syfte och genomförande
Forskningsprojektet Medielitteracitet i förskolan (LITA) syftar till att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om medielitteracitet i förskolan.
Tidigare forskning om medielitteracitet rör främst barn i åldrarna 8 år och uppåt. Den vetenskapliga grunden i ligger till grund för empiriskt prövade metoder och material för undervisning i medielitteracitet för barn mellan ett och fem år.
Projektet bidrar med synliggörande av det arbete som pedagoger redan gör i förskolan och klargöranden om hur det kan utvecklas, samt med ett ramverk av vetenskapliga begrepp för att ge pedagoger i förskolan en vetenskaplig och teoretisk grund för sitt arbete. En särskilt viktig aspekt av LITA-projektet är att sätta barnens perspektiv på medier och information i centrum. Den negativt inramade diskursen om barn och medier, särskilt digitala medier har bidragit till ett starkt fokus på begränsningar av barns mediekonsumtion, inte minst i termer av det negativt laddade begreppet ”skärmtid”. I detta projekt undersöks barns kritiska förståelse och värdering av information med stöd av de teoretiska begreppen källkritik med källtillit, för att möjliggöra en diskussion om vad barnen kan lita på och hur de kan utveckla förmågan att själva värdera såväl negativa som positiva aspekter av medieanvändning och informationsinhämtning.