Länkstig

Han forskar om hur muslimska män navigerar familjerätt i Sverige

Efter en lång väg via språkstudier, juridik och arbete på statliga myndigheter har Martin Eidrup återvänt till akademin. Som doktorand i religionsvetenskap studerar han hur muslimska män i Sverige tänker kring familjerättsliga frågor – och hur de rör sig mellan lagar, normer och religiösa traditioner i vardagen.

Vem är du och vad du har för bakgrund?

Bild
Porträttbild av Martin Eidrup.
Martin Stenfors Eidrup – doktorand vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion.

Jag är doktorand i religionsvetenskap med inriktning mot islam. Vägen hit har varit lång och krokig. Den började när jag studerade arabiska för många år sedan och fortsatte med juridikstudier. När jag funderade på hur jag skulle kunna kombinera mina intressen för språk och juridik insåg jag att jag ville fördjupa mig i islamisk juridik. Det finns inte så många icke-konfessionella utbildningar i det ämnet, så jag flyttade till Storbritannien där jag läste både en kandidatexamen och en master med inriktning mot islamisk juridik. Därefter arbetade jag i mer än ett decennium på olika svenska statliga myndigheter innan jag återvände till studierna och blev doktorand för ungefär två år sedan.

Vilket är ditt forskningsområde och hur kom du in på det?

I min forskning försöker jag förstå hur muslimer i Sverige tänker kring familjerättsliga frågor – till exempel äktenskap, skilsmässa, vårdnad av barn och arv. På så sätt kombinerar jag mitt intresse för islamisk juridik med min erfarenhet från statlig tjänst, eftersom jag tror att en förståelse av hur lagar och myndighetsbeslut påverkar individer är central.

Hur går du till väga i din forskning? 

Jag genomför intervjuer med personer i Sverige som identifierar sig som muslimer och har bott här i minst tio år. Eftersom mycket forskning om islamisk familjerätt i Europa har fokuserat på kvinnors situation har jag valt att koncentrera mig på män, vars vardagliga roller – som pappor, äkta makar, sambor, bröder och söner – riskerar att förbises. Alla deltagare i studien har på något sätt berörts av familjerättsliga frågor, till exempel genom att de är gifta. De flesta har barn och vissa har genomgått en skilsmässa. I intervjuerna låter jag dem ofta berätta fritt om sina liv och sina tankar om religion och familjefrågor, och jag analyserar materialet för att förstå hur de navigerar mellan statens lagar, samhällets normer och religiösa eller sociala normer.

Vad hoppas du att din forskning kommer att bidra med? 

Jag hoppas att min forskning bidrar till en ökad förståelse för hur muslimer i Sverige påverkas av lagar och normer, och hur de rör sig mellan statens lagar, samhällets normer och religiösa eller kulturella normer. Precis som inom juridiken finns det tolkningsutrymme även i de andra sfärerna. Mitt projekt undersöker hur svenska muslimer navigerar i detta tolkningsutrymme och hur de olika sfärerna påverkar varandra. Familjefrågor fungerar här som ett slags fönster att titta igenom, vilket förhoppningsvis också kan hjälpa till att förklara andra fenomen. Sammantaget kan man se min forskning som ett försök att bidra till att vi pratar om samma sak när vi pratar om islam i Sverige.

 

Textbearbetning: Hanna Erlingson