Fantasi och föreställningsförmåga i lekresponsiv undervisning
Kort beskrivning
I det här projektet riktar vi blicken mot barns perspektiv för att studera vad föreställningsförmåga innebär. Vi ska också undersöka hur narrativ kan utvecklas inom lekresponsiv undervisning och hur barns föreställningsförmåga förändras över tid genom deltagande i denna typ av undervisning.
Syfte
Narrativ (berättande) lek där barn och vuxna gemensamt är engagerade har visat sig vara en central plattform i barns utveckling och lärande av flera förmågor. I projektet Fantasi och föreställningsförmåga i Lekresponsiv Undervisning – Reorientering av barns perspektiv (FILUR) riktar vi blicken mot barns perspektiv för att studera vad föreställningsförmåga innebär. Vi ska också undersöka hur narrativ kan utvecklas inom lekresponsiv undervisning och hur barns föreställningsförmåga förändras över tid genom deltagande i denna typ av undervisning.
Genomförande
Projektet kommer att genomföras i två cykler om vardera ett år. En cykel består i att förskollärare från två olika förskolor deltar i workshops om lekresponsiv undervisning och narrativ lek tillsammans med forskare. Till varje workshop tar lärarna med sig videofilmer från sin verksamhet, där de dokumenterat när de leker tillsammans med barnen. Filmerna blir föremål för analys av hur narrativ kan utvecklas och hur barn och lärare deltar. Interaktionsanalys utifrån ett sociokulturellt perspektiv kommer att tillämpas.
Tre gånger under ett år besöker forskarna förskolorna och gör fokusgruppssamtal med grupper av barn. Samtalen är utformade så att barn utifrån en riggad situation får utrymme att ge uttryck för sin föreställningsförmåga. Samtalen analyseras utifrån ett fenomenografiskt perspektiv för att teoretisera vad fantasi och föreställningsförmåga består i och hur det kan utvecklas över tid genom deltagande i förskolans praktik. Efter ett år genomförs nästa cykel med två nya förskolor och nya barngrupper.
Samverkan med Stenungsunds kommun
Projektet är en utveckling av ett samarbete mellan Göteborgs universitet och Stenungsunds kommun som pågått sedan ett par år.
Kommunens alla rektorer, förste förskollärare och specialpedagoger har deltagit i vetenskaplig handledning och fortbildat sig inom lekresponsiv undervisning. Denna didaktik implementeras nu i kommunen och fyra förskolor kommer att engageras i FILUR-projektet. Förskollärarna kommer att generera forskningsdata genom att videofilma i sin verksamhet, samt delta i analysworkshops. De är också med och utformar den lekresponsiva undervisningen i sina förskolor.
Projektmedlemmar
Cecilia Wallerstedt, professor och projektledare
Camilla Björklund, professor
Magnus Karlsson, universitetslektor
Förskollärare från Stenungsunds kommun