Länkstig

Förskolan som arena för berättande och barns och vuxnas lärande (FABeL)

Forskningsprojekt
Pågående forskning
Projekttid
2025 - 2027
Projektägare
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Finansiär
ULF (Utveckling, Lärande, Forskning)

Kort beskrivning

Forskningsprojektet är ett samverkansprojekt med Göteborgs Stad och undersöker hur muntligt traderade berättelser kan användas som en resurs i planering, genomförande och analys av undervisning i förskolan.

Samverkansprojektet Förskolan som arena för berättande och barns och vuxnas lärande (FABeL) undersöker hur muntligt traderade berättelser kan användas som en resurs i planering, genomförande och analys av undervisning i förskolan. Studien tar sin utgångspunkt i identifierat behov av stöd för analys av undervisning.

Förskolor med strukturella utmaningar såsom outbildad personal och personal med begränsade kunskaper i svenska språket har identifierats lokalt och nationellt (SOU, 2020). Samtidigt besitter denna personal ofta betydelsefulla språkliga och kulturella resurser, exempelvis traditioner av muntligt berättande, vilket är starkt kopplat till identitet och meningsskapande.

FABeL svarar upp mot kunskapsluckor i forskning om förskollärares didaktiska val och hur undervisning kan stärkas genom muntligt berättande. Särskilt saknas studier där forskare och förskollärare tillsammans prövar språkutvecklande arbetssätt i förskolor där få barn och pedagoger har svenska som modersmål.

Genomförande

Berättelser ger barn möjlighet att göra sin röst hörd och stödjer både barns och pedagogers lärande i och om språk, vilket är centralt ur ett demokratiskt perspektiv. Videodokumenterade analysmöten utgör forskningsdata med intresse för hur förskollärares respons på barns berättande och återberättande utvecklas när de får stöd i att tillägna sig teoretiska begrepp för att analysera kommunikation.

Forskningsprocessen bygger på samverkan mellan forskare och förskollärare, där kunskap produceras och sprids gemensamt. Projektet är knutet till Göteborgs stads vetenskapliga arena och Göteborgs universitets lärarutbildningar vilket möjliggör en bred spridning av resultaten. Därigenom bidrar studien till det utbildningsvetenskapliga fältet med ny kunskap om hur muntligt traderade berättelser kan stärka undervisningen i en flerspråkig förskolekontext.