Sama Khosravi Ooryad
Foto: Johan Wingborg

Doktorandporträtt: Tror på en bättre framtid för Iran

Den 16 september 2022 mördade moralpolisen i Teheran den 22-åriga kurdisk-iranska Zhina (Mahsa) Amini. Sedan dess pågår protester över hela Iran.
– Om jag tror att det kommer att leda till något? Det är inget jag tror, förändringen är redan är på gång, säger doktoranden Sama Khosravi Ooryad.

– ”Jin, jiyan, azadi!” är, såvitt jag vet, det slagord som kurderna använde under Rojava-revolutionen i norra Syrien. ”Kvinna, liv, frihet” har nu blivit den slogan som ljuder på gatorna i Iran.

Det berättar Sama Khosravi Ooryad, EU-doktorand vid institutionen för kulturvetenskaper som forskar om hatkulturer på nätet.

Protesterna handlar dock inte bara om kvinnor, påpekar hon.

– Studenter protesterar, högstadieflickor kastar sina slöjor, arbetare på oljeraffinaderierna strejkar, HBTQ-rörelsen protesterar, människor tänder eldar och dansar på gatorna. Också olika etniska grupper, som kurder, balucher och azerer, förenas i sin kamp mot förtryck, korruption, fattigdom och ständiga ekonomiska kriser – alla vill bli av med regimen. Otroliga scener spelas in med mobiltelefoner som sedan vem som helst kan se på Youtube. Men främst är detta förstås kvinnornas protest; varje kvinna i hela världen borde ha rätt att själv bestämma över sin kropp och över hur hon vill vara i denna värld.

Omfattande protester

Omfattande protester mot regimen i Iran har skett många gånger tidigare. När Khomeini införde slöjtvång 1979 ledde det till enorma protester som pågick i hela sex dagar. 20092010 demonstrerade människor mot valfusk, och även då blev mordet på en ung kvinna, Neda Agha-Soltani, en symbol för protesterna.

Också 20172018 demonstrerade människor mot korruption och politiskt förtryck, med omfattande arresteringar som följd. Under protesterna 2019, då bland annat internet stängdes ner, dödades drygt 1 500 människor. Någon större uppmärksamhet i väst har de olika protesterna dock inte fått, berättar Sama Khosravi Ooryad.

– Många röster från väst är avsiktligt okunniga om vad som händer i andra delar av världen: invadera eller ignorera verkar vara alternativen. Det beror på att väst fortfarande har en kolonial syn på omvärlden. Man vill inte stöta sig med andra odemokratiska regimer och marginaliserade grupper utanför västvärlden som kämpar för rättvisa ses inte som särskilt viktiga.

Solidaritet världen över

Denna gång är det dock annorlunda. Över hela världen solidariserar sig tusentals människor med kampen i Iran och demonstrerar på gatorna. Kända politiker, aktivister och artister visar solidaritet genom att klippa av sig håret.

Det internationella stödet är oerhört viktigt. Folket i Iran behöver känna att deras protester uppmärksammas och inte bara glöms bort. Men den största kampen sker ändå bland vanliga iranier.

Under de fredliga protesterna som pågått sedan mitten av september har hundratals människor dödats, bland dem också barn. Drygt 14 000 demonstranter har arresterats eller kidnappats. Ändå menar Sama Khosravi Ooryad att protesterna så småningom kommer att leda till förändring.

– Oavsett ålder, social status eller etnicitet, över hela Iran har människor förenats i sin kamp mot förtrycket. Alla kräver frihet och att makthavarna straffas för sina brott mot befolkningen. Att människor omfamnar sina olikheter och solidariskt kämpar tillsammans är i sig ett väldigt framsteg. En förändring är redan på gång.

Text: Eva Lundgren, texten publicerades ursprungligen i GU Journalen

Fakta: Sama Khosravi Ooryad

Jobbar som: EU-doktorand (Marie Skłodowska-Curie) vid avdelningen för estetik, institutionen för kulturvetenskaper.
Bor: I Göteborg.
Kommer från: Gachsaran i sydvästra Iran.
Bakgrund: Har studerat engelsk litteratur vid Shahid Beheshti-universitetet i Teheran, tog sin masterexamen i kvinno- och genusstudier vid Universiteit Utrecht, är nu doktorand i film och mediestudier vid GU.
Intressen: Skriver poesi.