Genrebild från Kunskapscentrum katastrofmedicin

Årsrapport och framåtblickar för Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst KcKM V

Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst avser att transformeras till en centrumbildning vid Göteborgs universitet under 2023. I årsrapporten kan du även ta del av hur vår organisation fungerat under året, vad vi publicerat och gjort, samt våra ambitioner och framåtblickar för 2023

Highlights 2022

Under året 2022 har kunskapscentret varit representerad som ledamot i Svenskt nationellt råd inom katastrofmedicin, deltagit i Nationell katastrofmedicinsk konferens och var remissinstans för Regeringen och Socialstyrelsen.

Under året 2022 har de 27 medlemmarna i Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst publicerat 44 PubMed-indexerade artiklar och 1 bok.

GU Rapporter

Kunskapscentrum Katastrofmedicin har under 2022 stött Försvarsmakten vid genomförandet av Nato STO studien RTG-344 ”Human Impact Exposure onboard High Speed Boats”. Studien fortsätter fram till våren 2025.

GU rapporten "Skador orsakade av stötar på militära högfartsbåtar" har levererats till Försvarsmakten den 2022-11-03, dnr GU 2022/3430.

Ambition för 2023 och framåt

Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst avser att transformeras till ett GU centrum under 2023 eftersom Socialstyrelsen avser att ge bidrag till ett nationellt centrum i katastrofmedicin vid Göteborgs universitet. Resurstilldelningen och inriktningen för Göteborgs universitets kunskapscentrum är ej fastställt, men både Försvarsmakten och Socialstyrelsen stödjer en strategisk inriktning inom katastrof- och militärmedicin.

Under 2023 kommer Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst att stödja utvecklingen av SU:s ST-spår ”Kris och katastrofhantering”. Dessutom avser Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst att under 2024 stödja Försvarshögskolan med medicinsk expertis i en fristående kurs om sjukvårdens organisation i krig.

På lång sikt kommer vårt Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst att etableras i på den nya innovations- och life science infrastrukturen Sahlgrenska Life. Under 2023 kommer centret att delta i projekt som planerar för en sådan etablering.

Kunskapscentrum Katastrofmedicin Väst – vår vision

Kunskapscentrets vision är att vara en nationell expertinstans för hela det katastrofmedicinska spektret och utbildare på grund- och forskarnivå som stöd till hela samhället för ett säkrare Sverige.

För att närma sig visionen har kunskapscentret hållit i och deltagit i flera aktiviteter med syfte att samordna och stärka katastrofmedicinsk forskning i Västra Götaland.