Målning i Gamla Flickläroverket av konstnären Nils Nilsson.
Foto: Monica Sand. Konstnär: Nils Nilsson.

Urban LunchTime: Föreläsning om Flickläroverket och konstnärliga minnesprocesser

Hållbarhet & miljö
Kultur & språk

Flickläroverket byggt 1935, som idag är del av Artisten, rivs i januari för att ge plats för Konstnärliga fakultetens nya byggnad vid Götaplatsen i Göteborg. I byggnaden förenas utbildningshistoria, arkitektur och konstnärliga uttrycksformer.

Föreläsning
11 okt 2022
Sista anmälningsdag
6 oktober 2022
Ytterligare information
Läs mer om Flickläroverket.

Urban Futures
Anmälan är stängd.

I ett pilotprojekt testar vi konstnärligt gestaltande processer för att föra över kunskap, minnen, berättelser och rumsliga fragment från Flickläroverket in i framtidens nya byggnad.

Det finns en lång konstnärlig tradition av att binda samman det förflutna med framtiden i platsspecifika processer, multi-sensoriska undersökningar och multimediala dokumentationsformer. I föreläsningen ger Monica Sand exempel från Göteborg och andra platser. I en tid av snabba stadsomvandlingar behövs nya metoder för att omsorgsfullt gestalta och binda samman olika tidslager.

Talare
Monica Sand, konstnär/forskare, forskningsrådgivare vid Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Efterföljande mingel med vegetarisk smörgås inkl. kaffe och kaka.