Trängd demokrati. Vägar ut ur nyliberal styrning

Forskning
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Under de senaste trettio åren har styrningen av offentlig politik i Sverige genomgått genomgripande förändringar som successivt förvandlat politik till marknad. Införandet av köp- och säljsystem, resultatenheter, konkurrensutsättning och upphandling har gett politiken nya logiker där politiska intressemotsättningar ersätts av marknadens rätta svar.

Seminarium
24 mar 2022
Jonsereds herrgård
Antal platser
Begränsat
Ytterligare information
Jonsereds
herrgård

Bra att veta
Jonseredsseminarium.
Arrangör
Jonsereds herrgård i samverkan med Karlstads universitet.

Vilka konsekvenser har dagens politiska nyliberala styrning visat sig få för demokratin? Vad händer i tillämpandet av marknadens principer på det vardagliga görandet av offentlig politik, och vad urholkar de värden demokratin ytterst vilar på?

Hur kan vi ta fasta på demokratins livsform och på en gemensamhet som klarar av att härbärgera motsättningar utan att slå över i en destruktiv polarisering?

----

Med Kerstin Alnebratt fil.dr. genusvetenskap, chef på Förvaltningen för kulturutveckling, Västra Götalandsregionen, Malin Rönnblom professor statsvetenskap, Karlstad universitet, Mats Svegfors tid. såväl chefredaktör Svenska Dagbladet som landshövding Västmanlands län och VD Sveriges Radio, Ursula Berge samhällspolitisk chef på Akademikerförbundet SSR, Göran Greider chefredaktör Dala-Demokraten, författare, Catharina Thörn professor i kulturvetenskap och Jörgen Johansson lektor i förvaltningskunskap, båda vid Göteborgs universitet.

----

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA? VET DU NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Mejla ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.