Logga Feminist Voices in Law

Seminarieserie: Feminist Voices in Law

Samhälle & ekonomi

Vi är glada att kunna meddela den kommande lanseringen av en seminarieserien Feminist Voices in Law, i hybridformat. Serien lanseras den 7 maj och kommer att ges första tisdagen i varje månad, kl. 12:00-13:00 (CET) (med en sommaruppehåll för juli och augusti).

Seminarium
7 maj 2024
4 jun 2024
3 sep 2024
1 okt 2024
5 nov 2024
3 dec 2024
Zoom

Bra att veta
Notera att öppningseventet i maj är schemalagd en avvikande tid, nämligen mellan kl. 15:00-16:00 (CET).

Syftet med denna hybridseminarieserie är att förstärka feministisk juridisk forskning och feministiska röster och att adressera samtida frågor inom rättsvetenskapen. Genom att lansera serien och genom våra samtal hoppas vi stärka den feministiska rättsvetenskapliga gemenskapen - i Göteborg och bortom, var helst där likasinnade feministiska jurister är baserade! Vi vill ge plats för en mångfald av feministiska röster, som omfattar olika perspektiv under paraplyet av feminism, jämställdhet och jämlikhet. Med utgångspunkt i Göteborgs universitet har serien en bred plattform och strävar efter att inkludera både etablerade och tidigare ohörda, tystade eller exilerade röster inom rättsvetenskapen och akademin.

Seminarieserien kommer att hållas i samma Zoom-rum varje gång, med inspelade sessioner tillgängliga för senare visning (om talarna samtycker till inspelning - det är valfritt) på vår seriewebbplats (via vår universitets onlinetjänst GU Play). Varje samtal kommer att fokusera på en specifik text, forskningsämne, erfarenheter eller praktik, och erbjuda en feministisk plattform för djupgående diskussioner och kritiskt engagemang.

SCHEMA:

Första tisdagen i månaden, kl. 12-13 (CET)

7 MajProfessor Jennifer Nedelsky, York University, Canada OBS avvikande tid - kl. 15-16 CET

Title: Revaluing Care: Part Time for All and More Than Human Constitutionalism
Abstract och Bio

Jennifer Nedelsky profilbild

4 JuniProfessor Eva-Maria Svensson, Gothenburg university, Sweden.

Summer break

3 September - Fiona Vera-Gray, London Metropolitan University, UK
1 Oktober - TBA

5 November Professor Ulrika Andersson, Lund University, Sweden.
3  DecemberProfessor Clare McGlynn, Durham University, UK.

2025:
7 Januari Professor Emerita Nicola Lacey, London School of Economics, UK.

4 februari Dr. Silvana Tapia Tapia, University of Birmingham, UK and Universidad del Azuay's Law School, Ecuador
4 Mars TBA

1 April TBA