Grönsaker på ett bord.
Grönt är gott!
Foto: Pexels.com av Cottonbro studio

Mattrender i vågor: vegetariskt på tallriken

Hållbarhet & miljö
Hälsa & medicin
Kultur & språk
Populärvetenskap
Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

Livepodd på Nordstans scen under Vetenskapsfestivalen 2024. Välkommen att vara med!

Föreläsning
19 apr 2024

Medverkande
Christel Larsson, professor i kostvetenskap vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet; Eva Knuts, etnolog och lektor vid Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet; Lisa Haeger moderator Matarvspodden
Vetenskapsfestivalen och Matarvspodden, Göteborgs universitet

Mattrender går i vågor - även inställningar till vegetariskt

Vegetarisk kost är en av de uppåtgående mattrenderna 2024. Men inställningen till vegetarisk mat har gått i vågor och från att grönsaker varit en del av tallriksmodellen i skolköken erbjuds idag vegetariska rätter som lunchalternativ. Matarvspoddens Lisa Haeger möter Christel Larsson, professor i kostvetenskap, och Eva Knuts, forskare i etnologi, och diskuterar vegetarisk kost – hur attityder till vegetarisk kost gått i vågor, ungdomars matvanor och inställning till vegetariskt, veggo på sociala medier och i kokböcker och mycket mer.

Del av Vetenskapsfestivalen 2024 - tema VÅGOR

Internationella Vetenskapsfestivalen i Göteborg är Sveriges största kunskapsfest och ett av Europas ledande populärvetenskapliga evenemang. Det är en mötesplats där forskare under kreativa former ges möjlighet att presentera sin forskning för skolungdomar och allmänhet.
Årets tema  är Vågor

Vetenskapsfestivalen 2024
Foto: Vetenskapsfestivalen

Matarvspodden

I Matarvspodden fångar vi upp forskning och teman kring mat som kulturarv. Lyssna där poddar finns!

Matarvspodden produceras av Kulturarvsakademin som är en del av Centrum förkritiska kulturarvsstudier vid Göteborgs universitet.

Webbsida: https://www.gu.se/kritiska-kulturarvsstudier/forskning/matarv/matarvspodden

Matarvspoddens logga