Gud och Google ser dig - vad betyder nya tidens övervakning för människan?

Samhälle & ekonomi

I den personliga integritetens historia är nakenhet inför gud bytt mot nakenhet inför storföretagen. Den allseende gudens öga mot Googles. Via internet och mobiler övervakas vi alltmer. Hur påverkar det vår existens? Vad betyder det i makt och i relation till växande auktoritära krafter?

Seminarium
2 jul 2019
Newman/Bildascenen, Visby

Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Bilda Studieförbund, Enskilda Högskolan i Stockholm, Natur & Kultur.

Medverkande: Johan Martinsson docent statsvetenskap, föreståndare SOM-institutet, Karin Pettersson direktör public policy Schibsted, författare till "Internet är trasigt - Silicon Valley och demokratins kris", Jon Simonsson ordförande Kommittén för teknologisk innovation och etik (Komet), Regeringskansliet, Susanne Wigorts Yngvesson professor etik, teolog, författare till "Övervakad. Människor, Maskiner och Gud". Ytterligare medverkande tillkommer.

Samtalsledare: Lena Ulrika Rudeke verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård.