From ASCII Art to Comic Sans: Typography and Popular Culture in the Digital Age

Kultur & språk
Naturvetenskap & IT
Samhälle & ekonomi

Välkommen på release av boken "From ASCII Art to Comic Sans: Typography and Popular Culture in the Digital Age" av professor Karin Wagner. En del av DH-seminariet.

Seminarium
3 okt 2023
C312/C314, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg

Medverkande
Karin Wagner
Bra att veta
Seminariet hålls på svenska och avslutas med mingel.
Arrangör
Institutionen för kulturvetenskaper, DH-seminariet och GRIDH vid Göteborgs universitet.

From ASCII Art to Comic Sans: Typography and Popular Culture in the Digital Age (The MIT Press) handlar om ett antal udda typografiska fenomen som hamnat i utkanten av historieskrivningen. Varför skapade man ASCII-bilder av bokstäver på datorcentralerna på 1970-talet? Hur kom ett typsnitt skapat för att automatisera hanteringen av checkar att bli synonymt med science-fiction och dystopiska framtidsvisioner? Hur fann en skränig skrivare för hemmabruk en plats i många användares hjärtan? Varför ägnar så många människor tid åt att spy galla över typsnittet Comic Sans i sociala medier? Dessa frågor om typografins roll i populärkulturen från 1960-talet och framåt avhandlas i boken.

Wagner bokomslag