Från ämbetsman till tjänsteperson - en ny balansakt?

Forskning

Jonseredsseminarium: Ämbetsmannens roll har sysselsatt politiker, journalister, författare, medborgare och andra alltsedan byråkratins barndom. Men vad har hänt med ämbetsmannaskapet under senare decennier?

Seminarium
15 okt 2019
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21
Ytterligare information
Jonsereds
herrgård

Arrangör
Jonsereds herrgård Göteborgs universitet i samverkan med Stadsledningskontoret och Kulturförvaltningen Göteborgs stad

Ämbetsmannen har blivit tjänsteperson. Är det ett tecken på ett nytt politiskt, offentligt och medialt landskap? Hur kan tjänstepersoner göra när politiker pressar på? När intressegrupper kräver sitt? När mediedrevet går? Vissa ser en växande aktivistbyråkrati, andra brist på ämbetsmannaansvar. Vad säger historia, juridik, teori och praktik om ansvar, handlingsutrymme, meddelarfrihet, yttrandefrihet, och en tjänstepersons balanserande av både ryggrad och armlängds avstånd?

Vicki Johansson professor i offentlig förvaltning, och Lars Karlsson fil.dr. statsvetenskap, båda vid Förvaltningshögskolan Göteborgs universitet, Jan Kaaling tid. chef samhällsanalys och statistik, Göteborgs Stad, Maria Johansen fil.dr. och universitetslektor idéhistoria, Göteborgs universitet, och Fouad Youcefi ordförande Föreningen Grävande journalister och reporter SVT Nyheter Väst.

---

Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.