Examen 2024: "Speculative Gatherings" master fri konst

Kultur & språk

Masterprogrammet i fri konst presenterar "Speculative Gatherings" på Slakthuset i Göteborg. I en anda av kreativa och experimentella ambitioner delar avgångsstudenterna ett urval av sina konstnärliga arbeten.

Utställning,
10 maj 2024 - 18 maj 2024

HDK-Valand – Högskolan för konst och design

Årets avgångsstudenter i fri konst har skapat ett kreativt nav i Slakthuset i Göteborg där de välkomnar och tar emot en ny publik.

Speculative Gatherings har utvecklats som 14 oberoende konstnärliga projekt med utgångspunkt i forsknings- och undersökningsprocesser. Speculative Gatherings är öppen för alla intresserade och erbjuder en dynamisk serie konstverk, samtal, middagar, föreställningar, uppläsningar och filmvisningar.

Under den kollektiva titeln Speculative Gatherings har studentgruppen som mål att utforska: "Vilka världar är möjliga? Vilka historier vill vi berätta? I ett samhälle som fokuserar på individen, hur skapar vi sätt att samlas? Att spekulera ber oss att tänka på hur saker och ting är och hur de skulle kunna vara. När vi samlas skapar vi världar, delar idéer, använder verktyg och berättar historier."

Deltagande avgångsstudenter

Alqumit Alhamad (SE/SY); Ida Bomm (DE); Sam Druant (BE); Karen Froede (SE); Ville Hulling (SE); Dominika Kemilä (SE); Theres K Agdler (CH/SE); Cori Rina Oancea (RO/SE); Iza Štrumbelj Oblak (SI); Raghad Resres (PS/JO); David Spraggs (GB); Josefin Tingvall (SE); Catja Tonberg (SE/FI); Zhang Xiya (CN).

Undersöker nya framtider

År 2024 kommer avgångsstudenterna på Master fri konst att ta plats i Slakthuset i Gamlestan, i samma lokal som Göteborgs Konsthall kommer att flytta. Masterprogrammet i fri konst har, under olika former, samarbetat med Göteborgs Konsthall i nästan 70 år: utställningen av masterstudenternas examensprojekt är ett exempel. I år har samarbetet med Göteborgs Konsthall fortsatt genom utvecklingen av ett evenemangsprogram, som kommer att undersöka nya framtidsutsikter för båda parter.

Program och aktiviteter för allmänheten

Som en del av Speculative Gatherings välkomnar vi dig till en serie offentliga evenemang, där du ges möjlighet att lära dig mer om studenternas konstnärliga projekt, idéerna bakom och de forskningsämnen och frågor som de utforskar. Ett antal gäster är inbjudna att medverka i dessa visningar, offentliga samtal och konversationer.

Detaljer om klockslag och hur du registrerar dig på de event där det behövs se Speculative Gatherings website

11 maj

• Föräldrar och barn-workshop med Corina Oancea. På engelska och svenska.
  • Frågor-och-svar rundvandring med inbjudna gästerna Onkar Kular och Seda Yildiz samt konstnärerna Sam Druant, Ville Hulling, David Spraggs, Corina Oancea, Josefin Tingvall, Karen Froede & Raghad Resres. På engelska.

12 maj

• Föräldrar och barn-workshop med Corina Oancea. På engelska och svenska.
  • Föreläsning och samtal: Inbjuden gäst Kenneth Hermele &  Dominika Kemilä. På svenska.

14 maj

• Middagsevent med Sam Druant & David Spraggs. På engelska. Begränsat antal platser. Registrering krävs.

16 maj

• Lunchsamling: Inbjuden gäst Feras Hammami & Raghad Resres i samtal. På engelska. Begränsat antal platser. Registrering krävs.
  • Filmvisning, föreläsning och samtal: Inbjuden gäst Arne Müller & Theres K. Agdler. På svenska.

17 maj

• Lunchsamling: Inbjuden gäst Gorki Glaser-Müller och Ville Hulling och Josefin Tingvall i samtal. På engelska. Begränsat antal platser. Registrering krävs.
  • Fika samling: Inbjudna gäster Klara Björk och Lotta Kvist och Corina Oancea. På engelska och svenska. Begränsat antal platser. Registrering krävs.

18 maj

• Lunchsamling: Inbjuden gäst Sigrid Holmwood & Ida Bomm i samtal. På engelska. Begränsat antal platser. Registrering krävs.
  • Frågor och svar-rundvandring med inbjudna gäster Petra Johansson & Thiago de Paula Souza och Theres K. Agdler, Alqumit  Alhamad, Ida Bomm, Dominika Kemilä, Iza Štrumbelj Oblak, Zhang Xiya. På engelska.

Följ studenterna under förberedelser och aktiviteter

Du kan följa studenterna i deras förberedelser och aktiviteter på plattformarna:

Vernissage: fredag 10 maj, kl. 17.00-19.00

Lördag 11 maj, kl 12.00-18.00
Söndag 12 maj, kl. 12.00-18.00
Måndag 13 maj och tisdag 14 maj: stängt
Onsdag 15 maj, kl 12.00-19.00
Torsdag 16 maj, kl 12.00-19.00
Fredag 17 maj, kl 12.00-19.00
Lördag, 18 maj, kl 12.00-18.00

Hitta till Slakthuset

Spårvagnsstation: Gamlestads torg

Hitta rätt i Slakthusområdet

Se fler av årets examensevenemang här.