Maddie Leach
Om Maddie Leach
The fountain Fontänen: An art-technological-social drama
Maddie Leach är konstnär och universitetslektor vid HDK-Valand Academy of Art and Design, Göteborgs universitet. Hon har en doktorsexamen från Deakin University i Melbourne, Australien. Maddie anlände till Göteborg i mars 2016 från Wellington, Nya Zeeland, där hon var programledare för MFA och en grundande anställd vid Whiti o Rehua / The School of Art vid Massey University.
Maddies konstnärlig praxis följer en forskningsintensiv strategi för att utveckla konceptuella banor och arbeta genom frågor om väsentlighet, process och offentlig presentation med syftet att anpassa och svara på lokala förhållanden. Detta sätt att arbeta kan identifieras i många av hennes projekt som: Lowering Simon Fraser (2019) i Vancouver, Kanada; The Grief Prophesy (2017) i Göteborgs biennale för samtida konst; The Blue Spring / Mata Air Murni (2015) för Jakarta Biennale, Indonesien; 28 October 2834 (2015) för Spaced 2: Future Recall i Western Australia; hennes permanenta installation Evening Echo i Shalom Park, Cork, Irland (2011); Let us keep together för Iteration: Again Tasmania (2011) och Signs and Wonders Shall Appear for Close Encounters, Chicago (2010). Varje projekt har löst sig själv annorlunda med avseende på deras media, presentationssätt och offentliga engagemang, men alla delar en sökning efter de speciella lokala berättelserna och historierna som Leach använder som startpunkter för att komponera projekt som bebor utrymmet mellan vad som förväntas och vad som händer, mellan potentiella och faktiska former.
Maddie har arbetat med internationella kuratorer Charles Esche, Claire Doherty, Hou Hanru, Nav Haq och Mercedes Vicente; Australiensbaserade kuratorer Blair French, Zara Stanhope och David Cross; och med Nya Zeelands kuratorer Christina Barton, Natasha Conland, Charlotte Huddleston, Abby Cunnane och Bruce Phillips. Hon har varit konstnär i hemvist med Serlachius-museet (Mänttä, Finland); CAG Field House-program (Vancouver, Kanada); National Sculpture Factory (Cork, Irland); International Art Space (Western Australia); Spike Island (Bristol, Storbritannien) och Hyde Park Art Center (Chicago, USA).
-
Art school and the public sphere: Transcription of a presentation at Parallax Forum
2018
Maddie Leach
Parallax 2018–2022 - 2022-01-01 -
'The Fountain: An art-technological-social drama'
Boverket Mål 11-veckan: Samverkan inom Gestaltad livsmiljö – ny forskning om konstnärliga och kulturhistoriska perspektiv i hållbart
samhällsbyggande.
Maddie Leach
Boverket Mål 11-veckan - 2022-01-01 -
Not fully present: Five artworks by Maddie
Leach
Maddie Leach
- 2021-01-01 -
Scandinavian Art Education: David Cross Interviews Maddie
Leach
Maddie Leach
NITRO: Non Traditional Research Outcomes - 2021-01-01 -
ARCtalks: Arterritory: Reposition / Reconfigure / Reanimate.
A webinar with Maddie Leach, Linde Ex, Pol Taverne.
March 10
2021
Maddie Leach
Artistic Research Community in the North (ARC) - 2021-01-01 -
The Fountain: An art-technological-social
drama
Maddie Leach
- 2020-01-01 -
Where do I end and you begin: The Grief
Prophesy
Maddie Leach
3rd PARALLAX Forum - Stereotypes & Storytelling: Research Strategies for Art Education - 2019-01-01 -
Lowering Simon
Fraser
Maddie Leach
City of New Westminster, British Columbia, Canada - 2019-01-01 -
One Day Sculpture: Ten Years
On
Maddie Leach
National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia - 2019-01-01 -
A Park and a
Rock
Maddie Leach
Memory Connection - 2019-01-01 -
The Grief
Prophesy
Maddie Leach
Gothenburg International Biennale for Contemporary Art (GIBCA 2017) - 2017-01-01 -
The Grief Prophesy: Samtal om black metal, estetik och
minne
Maddie Leach, Thomas Bossius, Kristian Wåhlin
Göteborgs Konsthall - 2017-01-01 -
The Blue Spring / Mata Air
Murni
Maddie Leach
Jakarta Biennale Jakarta, Indonesia - 2016-01-01