Atomenergi

Du strålande nya värld? Kärnkraft, kärnvapen, kärnavfall

Hållbarhet & miljö
Hälsa & medicin
Samhälle & ekonomi

Människan klyver atomer på liv och död. I januari 2023 flyttade The Bulletin of the Atomic Scientists domedagsklockan fram till 90 sekunder i midnatt, då man ansåg att världens ledare hade misslyckats med att hantera kärnvapen- och klimathotet. Med Rysslands krig i Ukraina står världen inför akut kärnvapenhot. I dagens energikris höjs samtidigt alltfler röster för kärnkraft som ett starkt grönt energialternativ.

Seminarium
31 maj 2023
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 19, Jonsered
Antal platser
Begränsade platser.

Jonseredsseminarium
Arrangör
Jonsereds herrgård och Institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet

Hiroshima och Nagasaki 1945, Tjernobyl 1986 och Fukushima 2011 är svarta år i kärnteknikens kalender, och världen håller andan för att krigsanfall mot kärnkraftverk i Ukraina inte ska utlösa en ny katastrof. Hur ska fred, säkerhet, miljö och energibehov tryggas i världen? Vilken roll ska kärnteknik ska spela i framtiden? Hur kan man undvika att ”energipopulism”, faktaförvanskning och bristande objektivitet tränger in i riskanalyser, beslutsfattande och i den offentliga diskursen? Vad ger medborgare, konst och kultur uttryck för i frågan?

Joakim Berndtsson docent i freds- och utvecklingsforskning, Ebba Lisberg Jensen docent i humanekologi, Gunnar Westberg Co-President International Physicians for the Prevention of Nuclear war, IPPNW, Stefan Jensen fotograf, curator Hasselbladsstiftelsen, adjunkt och programansvarig i fotografi HDK-Valand, Karin Willén konstnär, verksamhetsledare Konstärscentrum Öst, Linda Tedsdotter konstnär, lärare i digitala medier, Dômen Konstskola.

I samarbete med Institutionen för kulturvetenskaper och kandidatkursen Medier, estetik och kulturellt entreprenörskap. Med tillhörande examensutställning på Jonsereds herrgård 31 maj1 juni.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?  VET NÅGON SOM VILL DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Har du en kollega eller samarbetspartner som skulle vilja delta? Maila ditt eller dennes intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och roll inom denna, samt ingång till seminariets ämne.