Kvinna i stol på ödslig stubbåker läser en bok

BOKMÄSSAN: Vi i storstaden och ni ute i landet

Kultur & språk

Lyder den svenska litteraturen under det urbanas herravälde och vad innebär det för bilden av Sverige och de som bor här?

Seminarium
26 sep 2020
Antal platser
obegränsat

Bra att veta
Seminariet är den del av Bokmässan Play. Samtalet sänds direkt från Göteborgs litteraturhus via Borås Tidning bt.se och Bokmässan Play.
Jonsereds herrgård, Göteborgs litteraturhus, Borås tidning m.fl..

Litteraturen lyder under det urbanas herravälde? Många svenska romaner utspelar sig i Stockholm eller annan större stad i Sverige, även om allt fler landsbygdsskildringar dyker upp i bokutgivningen. Vad innebär det för bilden av Sverige? Och vad gör det med förståelsen av vårt avlånga land? Vilka liv är det som inte berättas, vilka röster är det som inte hörs?

Med: Erik Andersson, författare, Jonas Gren, poet och kulturjournalist, och Lena Kvist, kulturchef Borås Tidning.

Moderator: Lena Ulrika Rudeke, litteraturvetare, verksamhets- och programansvarig Jonsereds herrgård Göteborgs universitet.

---

Arrangörer: Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Albert Bonniers förlag, Göteborgs litteraturhus, Borås Tidning, Bokmässan Göteborg.

En del av Bokmässan Play 2020, sänds från Göteborgs litteraturhus via Borås Tidning och Bokmässan Play.  Här kan du läsa mer om Bokmässans program. Och här kan du läsa mer om Bokmässans program på Göteborgs litteraturhus.