Bild
A typewriter key with a paragraph symbol
Foto: Oskar Brennerfors
Länkstig

Att hantera elevers religiositet och tro i norska statliga skolor

Utbildning & lärande

I denna föreläsning undersöker Dr. Ingrid Smette hur uttryck för tro och religiositet bland elever, föräldrar och lärare i norska statliga skolor synliggör de underförstådda normer som präglar skolans kultur.

Seminarium
Datum
10 nov 2025
Tid
15:00 - 17:00
Plats
Rum A1 336, Pedagogen, hus A. Västra Hamngatan 25, Göteborg och online via Zoom.
Ytterligare information
Länk till Zoom-möte

Medverkande
Dr. Ingrid Smette
Bra att veta
Seminariet hålls på engelska.
Arrangör
Utbildningssociologiska kollegiet

Om seminariet

Dealing with students’ religiosity and faith in Norwegian state schools: A civil culture perspective 

Utifrån aktuell forskning om religiöst motiverade undantag och frånvaro i norska skolor analyserar Ingrid Smette hur förhandlingar om vad som räknas som legitima eller illegitima uttryck för religiositet tar form i skolans vardag. Studien visar att skolor ofta verkar med en snäv definition av religion, vilket gör det svårt för föräldrar att begära undantag på religiös grund utan att riskera att uppfattas som besvärliga.

I föreläsningen vidareutvecklar Smette analysen genom att diskutera empiriska exempel där minoritetselever uttryckt sin tro på sätt som uppfattats som problematiska av lärare, skolledningar och den bredare allmänheten. Hon argumenterar för att dessa uttryck kan förstås som en form av motstånd mot minoriseringsprocesser och reflekterar över varför liknande former av motstånd tycks vara mindre synliga bland religiösa minoritetsföräldrar.

Dr. Ingrid Smette är forskare vid NOVA, sektionen för forskning om barndom, familj och barnskydd. Hennes forskning rör föräldraskap och barndom i en kulturellt mångfaldig välfärdsstat, och hon deltar för närvarande i flera projekt om hur välfärdsinstitutioner hanterar religiösa skillnader. Hon har en doktorsexamen i socialantropologi från Universitetet i Oslo.

Om arrangören

Utbildningssociologiska kollegiet är ett forum för vetenskaplig diskussion om utbildningens och undervisningens sociala, kulturella och politiska dimensioner. Alla kollegiets aktiviteter är öppna för allmänheten.