Introduktion till internationell masterutbildning i pedagogisk forskning
Introduction to International Master in Educational Research
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i följande program:
L2EUR Internationell masterprogram i utbildningsvetenskaplig forskning,
S2IME Internationell masterprogram i utbildningsvetenskaplig forskning
Huvudområde
Pedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskaplig forskning
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs en kandidatexamen i samhällsvetenskap med minst 60 högskolepoäng utbildningsvetenskap, eller motsvarande examen. Dessutom måste studenten ha kunskaper i engelska motsvarande Engelska 6/Engelska B från svenska gymnasiet eller motsvarande nivå på ett internationellt erkänt test, till exempel TOEFL eller IELTS.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till utbildningsforskning som både vetenskaplig ansats och akademisk disciplin. Syftet med utbildningsforskning problematiseras och diskuteras utifrån olika perspektiv. Genom föreläsningar och litteraturstudier får studenterna bekanta sig med centrala teman inom fältet, inklusive forskning som behandlar utbildningens hållbarhet och globalisering.
Kursen syftar till att stimulera ett kritiskt förhållningssätt och uppmuntrar studenterna att aktivt och konstruktivt granska utbildningsvetenskapliga studier. En central del av kursen är att undersöka vad som kännetecknar "god" utbildningsforskning, där studenterna tränas i att identifiera och analysera dess grundläggande egenskaper samt förstå vilka krav som ställs på vetenskaplig kvalitet.
Utvecklingen av studenternas kritiska tänkande, analytiska förmåga och förmåga till välgrundade resonemang kring utbildningsforskning är en kärnkomponent i kursens upplägg
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara vad utbildningsforskning är och hur den kan skiljas från utbildning som yrkesutövning;
- redogöra för teoriers och metoders roll i utbildningsforskning;
- förklara betydelsen av hållbarhet och globalisering inom utbildningsforskning.
Kompetens och färdigheter
- använda bibliotekssökningsfärdigheter för att identifiera ett sammanhängande urval utbildningsforskningsartiklar om ett ämne och kritiskt bedöma deras värde;
- samla forskningsdata om ett givet forskningsämne;
- skriva en kort forskningsrapport om insamlad material, med hjälp av forskningsartiklar för att beskriva ämnet i vetenskapliga sammanhang.
Omdöme och förhållningssätt
- utforska sin egen forskningsförhållning, inklusive ens huvudsakliga forskningsambitioner och ens personliga övertygelse om karaktären av god forskning;
- klargöra forskningsetiken och hållbarheten i studentens egen forskningsansats.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen ges i en kombination av föreläsningar, workshoppar och seminarier.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen bedöms genom följande uppgifter:
- Ett utkast till vetenskaplig uppsats (7,5 hp)
- En komplett vetenskaplig uppsats (7,5 hp)
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För betyget Godkänd (G) krävs godkänt resultat på kursens två examinerande moment. För betyget Väl godkänd (VG) krävs att kursens första examinerande moment bedöms med betyget Godkänd och det andra examinerande moment bedöms med betyget Väl godkänd.
Kursvärdering
Kursutvärdering görs via en anonym enkät i slutet av kursen. Enkätresultaten och förändringar i kursens upplägg kommuniceras till IMERs programråd och studenterna via Canvas.
Övriga föreskrifter
I kursen sker nätbaserad information och kommunikation via Göteborgs universitets digitala lärplattform samt övriga digitala verktyg. Tillgång till dator med internetuppkoppling krävs.