Private Equity
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen Riskkapital är en kurs inom masterprogrammen på Graduate School, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen Private Equity måste deltagaren uppfylla förkunskapskraven för masterprogrammet i Finance, masterprogrammet i Economics eller masterprogrammet i Accounting and Financial Management, med undantag för 7,5 högskolepoäng i mikroekonomi på fortsättningsnivå. För programspecifika behörighetskrav, se utbildningsplan.
Innehåll
Kursen är ämnesorienterad. Huvudfrågan är: Hur bidrar kapitalmarknaden till innovation i ekonomin? Fokus ligger på två finansiella intermediärer med speciella ändamål; PE- och VC-fonder. Vi diskuterar och analyserar dess fonders verksamhet, deras relationer med investerarna,” limited partners” och entreprenörer. Vi undersöker också PE- och VC-fonder i ett bredare makroekonomiskt och finansiellt sammanhang.
Kursen blandar konceptuella teorier, empiriska observationer och praktiska värderingstekniker. Kursen tar utgångspunkt i material från finansiell ekonomi, internationell finansiering, utvecklingsekonomi och PE- och VC-fonders praktik. De olika skriftliga uppgifterna är baseras främst på forskningsartiklar. Det övergripande målet är att skapar en integrerad bild av PE- och VC-fonder.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- visa förmåga att identifiera de många dimensionerna av Private Equity (PE) och Venture capital (VC)- fonder
- visa kunskap och förståelse för makroekonomiska och makrofinansiella modeller där pengar via finansiella intermediärer överförs från sparare till investerare med högriskkapital
- visa kunskap och förståelse om värdering-, kontrakt-, finansiering-, affärsmodeller och exitprocesser i riskkapitalbranschen
- visa kunskap och förståelse om olika affärsmodeller inom PE- och VC-industrin med ett internationellt fokus.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examinationsformer
Lärandemål 1-4 bedöms genom en skriftlig individuell tentamen och grupparbeten.
Individuella tentor ska skrivas individuellt. Samarbete i formulering av text, tabeller, figurer etc. är inte tillåtet.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till fem.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).
För godkänd kurs krävs godkänt på alla examinationsformer. Betyget (A-E) baseras på den totala poängen en student uppnår på den individuella skriftliga tentamen (60 % av betyget) samt grupparbetena (40 % av betyget). För att få ett godkänt betyg (A-E) krävs >= 50 % av poängen. Skalan har fasta intervaller:
A: 85-100%
B: 75-84%
C: 68-74%
D: 60-67%
E: 50-59%
F: <50%
Kursvärdering
Vid kursens slut genomförs en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.