Kursplan

Internationell entreprenörskap

International Entrepreneurship

Kurs
GM0127
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1585
Ikraftträdandedatum
2025-09-01
Beslutsdatum
2025-04-15
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Graduate School

Betygsskala

Sexgradig skala, bokstavsbetyg

Kursens moduler

Internationell entreprenörskap, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen Internationell entreprenörskap är en kurs inom masterprogrammen på Graduate School, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Huvudområde med fördjupning

ENIBU International Business and Trade - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen Internationell entreprenörskap måste deltagaren uppfylla förkunskapskraven för ett av masterprogrammen på Graduate School.

Innehåll

Den underliggande ambitionen med kursen är att utveckla en förståelse för de kritiska utmaningar och möjligheter som internationellt tillväxtsökande företag möter. Baserat på insikter från forskning inom internationellt entreprenörskap kommer kursdeltagarna att diskutera och analysera faktorer som är centrala för en hållbar internationell expansion för små och medelstora företag.

Centrala och kritiska frågor inom internationell entreprenörskapsforskning behandlas och flera aspekter relaterade till internationalisering diskuteras, inklusive rollen för internationella möjligheter och deras egenskaper, tid och hastighets inverkan på prestation och interna förklaringar till framgångsrik internationalisering. Studenter utbildas också i att förstå betydelsen av internationaliseringsförmågor samt processen
för hur förmågor utvecklas. I tillägg till interna förklaringar täcker kursen externa förklaringar till framgångsrik internationalisering och omfattar områden som företagets eller ledningens affärsnätverk och sociala kapital. Kursen behandlar element som
utmanar en kausal och planeringsbaserad logik när man försöker skala verksamheter internationellt till förmån för en mer improviserande och agil syn på internationaliseringsstrategier.

Genom att utveckla en fördjupad förståelse av den senaste forskningsutvecklingen om internationalisering kommer deltagarna att förstå hur och varför resursbegränsade och oerfarna små och medelstora företag kan utveckla hållbara internationella tillväxtstrategier som kompenserar för deras litenhet. Tyngd kommer att läggas på nystartade och oerfarna företag som verkar i utvecklande industrier och studenter kommer att utbildas för att agera i nyckelpositioner i sådana företag och i innovationssystemet.

Mål

Efter avslutad kurs ska studenterna ha utvecklat och visat en ökad förståelse för de utmaningar och möjligheter som möter små och medelstora företag (SME) med internationella tillväxtambitioner. Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse
1. beskriva, förklara och presentera de specifika utmaningar och möjligheter som små och medelstora företag möter när man identifierar, utvärderar och utvecklar internationella möjligheter
2. beskriva, förklara och kontrastera olika och ibland motstridiga teoretiska förklaringar om internationaliseringen av små och medelstora företag
3. redogöra för och förklara rollen för interna (förmågor) och externa (nätverks) faktorer för att bestämma SMF:s internationaliseringsprestanda
4. redogöra för och förklara rollen och intresset för det regionala och nationella innovationssystemet för att katalysera internationaliseringen av små och medelstora företag.

Färdigheter och förmåga
5. utveckla forskningsförankrade internationaliseringsstrategier för små och medelstora företag med internationella tillväxtambitioner.
6. utveckla forskningsförankrade internationaliseringsstödjande strategier för aktörer i innovationssystemet med intresse för SMF
7. analysera, utvärdera och dra slutsatser om betydelsen av välutvecklade planer i motsats till mer improviserande och agila strategier för små och medelstora företag som strävar efter att växa internationellt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
8. kritiskt utvärdera potentiella begränsningar för forskningen inom internationellt entreprenörskap vid utformning av internationaliseringsstrategier
9. kommunicera insikter från forskning inom internationellt entreprenörskap till intressenter i akademin, industrin och innovationssystemet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och studentpresentationer.

Undervisningsspråk: engelska

Examinationsformer

Lärandemål 1-4 bedöms genom en individuell rapport och seminarier. Lärandemål 5-9 bedöms genom en grupprapport och en gruppresentation.

Deltagande i seminarierna är obligatoriskt.

Om en student misslyckas på grupprapporten och/eller seminarie/r, kan studenten komplettera grupprapporten och seminarierna för att få ett godkänt betyg. Frånvaro från obligatoriska moment kan ersättas av uppgifter som tillhandahålls av examinator.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Antalet examinationstillfällen är begränsat till fem.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredställande (D), Tillräcklig (E) och Underkänd (F).

Godkänt krävs på samtliga examinationsformer. Betyget (A-E) på kursen motsvarar den totala poängen som en student får på den individuell rapporten (40%), grupprapporten (40%) och seminarieprestationerna (20%). För att få ett godkänt betyg (A-E) krävs >= 50 % av poängen.

Skalan har fasta intervaller:

A: 85-100%
B: 75-84%
C: 68-74%
D: 60-67%
E: 50-59%

Kursvärdering

Vid kursens slut genomförs en kursvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.