Språkanalys
Analyzing Language
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ingår i den rekommenderade studiegången mot masterprogram i svenska som andraspråk. Kursen kan också läsas som fristående kurs och kan ingå i en magister- eller masterexamen i svenska som andraspråk och i andra ämnen.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Kandidatexamen med 90 hp, inklusive ett självständigt språkvetenskapligt arbete om minst 15 hp i något av huvudområdena svenska som andraspråk, svenska språket/nordiska språk, allmän språkvetenskap/lingvistik eller moderna språk med språkvetenskaplig inriktning samt ytterligare 90 hp utöver huvudämnet, eller motsvarande kunskaper.
Därutöver krävs språkkunskaper motsvarande:
Svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 och Engelska 6
Eller:
Svenska nivå 3 eller Svenska som andraspråk nivå 3 och Engelska nivå 2
Innehåll
Kursen syftar till att träna studenterna i att analysera olika typer av muntliga och skriftliga texter, såväl ur ett språkanvändnings- och ett språkutvecklingsperspektiv. Talade och skrivna texter från olika situationer, genrer och språkliga nivåer analyseras. Kursen tar upp teorier och forskning som ligger till grund för de olika analyserna samt olika analysmetoder som diskuteras och värderas.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
redogöra för olika analysmetoder och deras grund i teori och forskning
Färdigheter och förmåga
självständigt kunna genomföra analyser av muntliga och skriftliga texter
bedöma vilken metod/vilka metoder som är lämpliga i förhållande till text, kontext och språkligt fokus
visa fördjupad förmåga att använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som i allmänhet är väl anpassat till situation och syfte, och i synnerhet till den akademiska genren
Värderingsförmåga och förhållningssätt
diskutera och värdera olika analysmetoder utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker huvudsakligen över nätet och studenten förväntas kunna ta del av nätföreläsningar och uppgifter samt kunna delta i såväl muntliga som skriftliga nätseminarier och nätpresentationer av olika slag. Någon eller några fysiska träffar kan komma ifråga.
Examinationsformer
Examination sker med muntliga och/eller skriftliga examinationer. I undervisning som innehåller muntlig och skriftlig redovisning och som har examinationsinslag är deltagande obligatoriskt.
Examinationen sker genom muntliga presentationer och skriftliga inlämningar. Examinator kan medge komplettering inom överenskommen tidsfrist för den student som av examinator bedöms ligga nära gränsen för godkänt resultat. Frånvaro från examinerande och/eller obligatoriska moment kan fullgöras med uppgifter som examinator avgör utgör adekvata. (Ersättningsuppgifterna kan ibland kräva att kursdeltagaren utför dem efter formellt kursslut).
Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.