Kursplan

Språkanalys

Analyzing Language

Kurs
SSA260
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
HU Humanistiska området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3811
Ikraftträdandedatum
2026-03-16
Beslutsdatum
2025-10-20
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Språkanalys, 7,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ingår i den rekommenderade studiegången mot masterprogram i svenska som andraspråk. Kursen kan också läsas som fristående kurs och kan ingå i en magister- eller masterexamen i svenska som andraspråk och i andra ämnen.

Huvudområde med fördjupning

HNSSA Svenska som andraspråk - AXX Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Behörighetskrav

Kandidatexamen med 90 hp, inklusive ett självständigt språkvetenskapligt arbete om minst 15 hp i något av huvudområdena svenska som andraspråk, svenska språket/nordiska språk, allmän språkvetenskap/lingvistik eller moderna språk med språkvetenskaplig inriktning samt ytterligare 90 hp utöver huvudämnet, eller motsvarande kunskaper.

Därutöver krävs språkkunskaper motsvarande:
Svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 och Engelska 6
Eller:
Svenska nivå 3 eller Svenska som andraspråk nivå 3 och Engelska nivå 2

Innehåll

Kursen syftar till att träna studenterna i att analysera olika typer av muntliga och skriftliga texter, såväl ur ett språkanvändnings- och ett språkutvecklingsperspektiv. Talade och skrivna texter från olika situationer, genrer och språkliga nivåer analyseras. Kursen tar upp teorier och forskning som ligger till grund för de olika analyserna samt olika analysmetoder som diskuteras och värderas.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

redogöra för olika analysmetoder och deras grund i teori och forskning


Färdigheter och förmåga

självständigt kunna genomföra analyser av muntliga och skriftliga texter

bedöma vilken metod/vilka metoder som är lämpliga i förhållande till text, kontext och språkligt fokus

visa fördjupad förmåga att använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som i allmänhet är väl anpassat till situation och syfte, och i synnerhet till den akademiska genren


Värderingsförmåga och förhållningssätt

diskutera och värdera olika analysmetoder utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker huvudsakligen över nätet och studenten förväntas kunna ta del av nätföreläsningar och uppgifter samt kunna delta i såväl muntliga som skriftliga nätseminarier och nätpresentationer av olika slag. Någon eller några fysiska träffar kan komma ifråga.

Examinationsformer

Examination sker med muntliga och/eller skriftliga examinationer. I undervisning som innehåller muntlig och skriftlig redovisning och som har examinationsinslag är deltagande obligatoriskt.

Examinationen sker genom muntliga presentationer och skriftliga inlämningar. Examinator kan medge komplettering inom överenskommen tidsfrist för den student som av examinator bedöms ligga nära gränsen för godkänt resultat. Frånvaro från examinerande och/eller obligatoriska moment kan fullgöras med uppgifter som examinator avgör utgör adekvata. (Ersättningsuppgifterna kan ibland kräva att kursdeltagaren utför dem efter formellt kursslut).

Endast hjälpmedel som godkänts av examinator får användas vid examination. Det gäller såväl digitala som analoga hjälpmedel eller samarbete.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.