Kursplan

Föräldraskap, kön och sexualitet

Parenthood, Gender and Sexuality

Kurs
SQ4243
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 60%
VÅ Vårdområdet 40%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3847
Ikraftträdandedatum
2025-11-07
Beslutsdatum
2025-11-06
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Föräldraskap, kön och sexualitet, 10

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.

Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått kursen KSO001 Socialt arbete och välfärdspolitik för kompletterande socionomutbildning, 10 hp, enligt utbildningsplan för kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen, med godkänt resultat.

Innehåll

Kursen är en av tre kurser inom profilområdet barn och familj. Kursen har en konstruktionistisk ansats och fokuserar föräldraskap, kön och sexualitet utifrån problematiserandet av ett normativt perspektiv.


Följande teman behandlas

  • teoretiska perspektiv omfattande; sociala, psykologiska, fysiologiska, strukturella och intersektionella perspektiv på föräldraskap, kön och sexualitet
  • livsvillkor för barn och föräldrar med speciellt fokus på maktdimensionerna kön och sexualitet, samt våld i nära relationer
  • samhällets insatser för barn och föräldrar, de metoder som används i det sociala arbetet samt aktuell forskning rörande föräldraskap med särskild fokus på kön och sexualitet med relevans för socialt arbete
  • professionellt förhållningssätt, organisatoriska, juridiska och normativa aspekter av socialt arbete med föräldrar och barn med särskild fokus på kön och sexualitet samt yrkesrollen i ett myndighetsutövande perspektiv

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva och förklara föräldraskapets villkor med särskilt fokus på kön och sexualitet utifrån historiska, psykosociala, hälsomässiga, samhällspolitiska och socioekonomiska perspektiv
  • redogöra för aktuell forskning om föräldraskap med särskilt fokus på kön och sexualitet, med relevans för socialt arbete
  • redogöra för insatser och metoder i socialt arbete som berör föräldraskap, kön och sexualitet
  • redogöra för de organisatoriska, juridiska och normativa aspekter som omgärdar området föräldraskap, kön och sexualitet


Färdigheter och förmåga

  • granska och urskilja olika teoretiska perspektivs betydelse för förståelsen av föräldraskapets utformning, särskilt med beaktande av kön och sexualitet. Utifrån gjort granskning redogöra för möjliga konsekvenser på individ-, grupp- och strukturell nivå, samt för handlingsstrategier i socialt arbete
  • genomföra utredning och dokumentation i socialt arbete inom området
  • tillämpa barnperspektiv i socialt arbete med särskilt fokus på föräldraskap, kön och sexualitet


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och värdera aktuell forskning om föräldraskap med särskilt fokus på kön och sexualitet, med relevans för socialt arbete
  • klargöra innebörden av, och ta ställning till etiskt och professionellt förhållningssätt i socialt arbete som berör föräldraskap, kön och sexualitet, med särskilt beaktande av ett klient/brukarperspektiv
  • reflektera över egna och samhälleliga attityder, värderingar och förhållningssätt i relation till föräldraskap, kön och sexualitet

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursens undervisning består av föreläsningar, seminarier och övningar.

Undervisningsspråk: svenska
Föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom sju seminarium och två skriftliga uppgifter. Den ena skriftliga examinerande uppgiften består av att i grupp skriva en utredning som berör familj och föräldraskap.

Kursens andra examinerande moment består av en individuell skriftlig hemtentamen.

Den ena skriftliga uppgift betygssätts utifrån betygsskalan Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den individuella examinationen (individuell skriftlig hemtentamen) betygssätts utifrån betygsskalan Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Om den individuella skriftliga tentamen ges omdömet Underkänd (U) men bedöms ligga nära gränsen för Godkänd (G) kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt bedömningsskalan U–G. Vid underkänd komplettering eller om komplettering inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.

Utöver de skriftliga uppgifterna krävs obligatorisk närvaro och aktivt deltagande på samtliga seminarier och övningar. Vid frånvaro, eller icke godkänt deltagande, max två obligatoriska seminarier erbjuds studenten möjlighet till igentagning. Frånvaro, eller icke godkänt deltagande, vid fler än två obligatoriska seminarier kräver att studenten närvarar vid det/de missade tillfället/tillfällena kommande kursomgång.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenterna erbjudas två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För betyget Godkänd (G) krävs att lärandemålen uppnåtts samt att studenten deltagit på samtliga obligatoriska moment.

För Väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten i den individuella skriftliga hemtentamensuppgiften visar särskild god förmåga att resonera självständigt, kritiskt och analyserande, har särskilt god förmåga att anknyta till kurslitteratur och andra relevanta texter samt har särskilt god språkförmåga.

För att kvalificera sig för betyget Väl Godkänd (VG) krävs en genomgående jämn hög kvalitetsnivå i utredningens alla delar. För betyget Väl Godkänd (VG) krävs dessutom att studenten på ett självständigt sätt för ett teoretiskt resonemang.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna samt genom ett särskilt kursutvärderingsprotokoll vid kursens slut. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.