Kursplan

Ledning och organisering av socialt arbete

Management and Organization of Social Work

Kurs
SQ5174
Avancerad nivå
25 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
VÅ Vårdområdet 60%
SA Samhällsvetenskapliga området 40%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4118
Ikraftträdandedatum
2025-11-07
Beslutsdatum
2025-11-06
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Ledning och organisering av socialt arbete, 25 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en kärnkurs på avancerad nivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng samt i masterprogrammet i socialt arbete. Kursen ges även som fristående kurs.

Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i socialt arbete (S2SOA), 2) Socionomprogrammet (S1SOP), 3) Socionomprogrammet (S1SOC) och 4) Kompletterande socionomutbildning för personer med utländsk examen (S1KSO)

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att den studerande genomgått termin 1 - 5 samt 7,5 högskolepoäng från termin 6, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs universitet, med godkänt resultat eller socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i annat näraliggande område.

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande antagen till kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen genomgått termin 1 samt kurserna SQ4361 Vetenskapsteori och vetenskaplig metod II, 7,5 hp och KSO003 Verksamhetsförlagd utbildning för kompletterande socionomutbildning, 2,5 hp, alternativt en profilkurs SQ4241-9, 10 hp, med godkänt resultat.

Innehåll

Kursen binder samman och utvecklar kunskaper och färdigheter om ledning och organisering av socialt arbete som tidigare förvärvats. Detta omfattar bl.a. förmåga tillreflektion och analys samt fördjupade kunskaper, förberedelser och färdigheter för
utövande och ledning av professionellt socialt arbete.

I kursen ingår också att studenten skall identifiera och reflektera över sina förvärvade kunskaper relaterade till kunskapsbildning, teorier och metoder i organisering och ledning av socialt arbete samt kunna identifiera sitt - och områdets - behov av ytterligare
kunskap. Särskild vikt läggs vid studentens etiska och kritiskt grundade ställningstaganden i professionella lednings- och organiseringssammanhang.

Kursen omfattar två delar och tar sin utgångspunkt i såväl forskning inom kunskapsområdet som det sociala arbetets ledning och praktik i ett svenskt och internationellt perspektiv.

  • Centrala teoribildningar för organisering och samverkan relaterat till det sociala
    arbetet fördjupas. Ytterligare fördjupning sker genom en jämförelse mellan dessa teoribildningar inklusive perspektiv på profession, tillfällig organisering, kvalitetsarbete samt aktuella managementteorier.
  • Centrala teoribildningar och metoder relaterade till verksamhetsledning, chef/ledaroch medarbetarskap inom det sociala arbetets fält behandlas, och en fördjupning avseende arbets- och organisationsfrågor med betydelse för ledare och ledda. Härvid läggs speciell vikt vid ekonomin och arbetsrättens betydelse samt att utveckla studentens förmåga att analysera och hantera kommunikation, kriser och konflikter
    på grupp- organisations-, och individnivå.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för aktuell forskning och förklara centrala teoribildningar inom ledning och organisering av socialt arbete samt fördjupa och problematisera dessa utifrån
    samhällsvetenskapliga perspektiv på makt och etik på grupp-, organisations-, och samhällsnivå
  • problematisera centrala teoribildningar vad gäller organisering, samverkan och ledning inklusive aktuella managementteorier och metoder
  • övergripande redogöra för teorier och metoder för utvärdering av socialt arbete

    Färdigheter och förmåga

  • kontrastera och värdera olika former för ledning av socialt arbete
  • tillämpa relevanta lagar och avtal för organisering och ledning av socialt arbete
  • tillämpa ekonomiska grundbegrepp

    Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera och kritiskt granska olika utformningar av organisering och ledning samt dess konsekvenser
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper och brukare
  • reflektera över det egna professionella handlandet, attityder och värderingar i egenskap av chef/ledare och medarbetare, speciellt avseende kommunikation, kriser och konflikthantering
  • identifiera och värdera sina kunskaper och färdigheter samt tydliggöra framtida kunskapsbehov inom socialt arbete

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker framförallt i form av föreläsningar, litteraturstudier, intervjuer och studiebesök, grupparbeten, handledning i grupparbete, seminarier och övningar (se under former av bedömning).

Ett aktivt deltagande i den mindre arbetsgruppens förberedelser och skriftliga och muntliga presentationer och kommentatorskap av andra studenters och arbetsgruppers arbeten vid seminarierna är obligatoriskt.

Undervisningsspråk: svenska
Föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  • två individuella skriftliga hemtentamina
  • ett projektarbete i grupp
  • individuella skriftliga inlämningsuppgifter i arbetsrätt och ekonomi

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenterna erbjudas två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). 
Projektarbetet och seminarierna bedöms med G respektive U.

För Godkänd (G) krävs att alla examinationsuppgifter är uppfyllda och godkända.

För Väl Godkänd (VG) krävs dessutom att studenten har VG på minst en av de individuella tentamensuppgifterna.

För godkänt på kursen krävs dessutom närvaro och aktivt deltagande vid kursens 10 examinerande övningar och seminarier. Vid frånvaro eller icke aktivt deltagande krävs igentagningsuppgift. Vid frånvaro från mer än tre av dessa övningar och seminarier är igentagning inte tillräcklig utan momentet får göras om vid nästa kurstillfälle.

Kursvärdering

Kursen utvärderas skriftligen på CANVAS i samband med kursens avslutande. En muntlig utvärdering görs i mitten av kursen samt i anslutning till kursavslut.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.