Familjebehandling i teori och praktik
Family therapy in theory and practice
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå och kan ingå i masterexamen i socialt arbete, magisterexamen i socialt arbete eller Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen. Kursen ges även som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i socialt arbete (S2MSA eller S2SOA) och 2) Hälso- och sjukvårdskuratorsprogrammet (S2HSK).
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupning
A1N, Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i annat näraliggande område.
Innehåll
I kursen behandlas teorier och begrepp som kan användas för att förstå och analysera familjebehandling. Centralt i kursen är professionella bedömningar och interventioner. Vidare fokuseras också etik och maktdimensioner i familjebehandling.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- på fördjupad nivå redogöra för och diskutera olika teoretiska perspektiv på familjebehandling med relevans för socialt arbete
- beskriva psykosociala insatser med relevans för familjebehandling
- diskutera samtals- och intervjuteknik för individer och familjer
Färdigheter och förmåga
-
analysera familjerelaterade samlevnadsmönster utifrån teorier om samspel och nätverk
-
argumentera för metoder inom familjebehandling i relation till begreppet evidensbaserad praktik
-
anlägga barnperspektiv på familjebehandlingsprocesser
-
tillämpa samtals- och intervjutekniker för individer och familjer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-
reflektera över rollen som familjebehandlare i arbetet med barn, familjer och nätverk
-
på ett initierat sätt beskriva och diskutera etiska dilemman som följer av professionella bedömningar och interventioner, med särskilt beaktande av ett klientperspektiv, förekomst av våld i nära relationer och intersektionell analys.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Examinationen sker genom tre individuella skriftliga uppgifter i anslutning till diskussionsseminarier, ett projektarbete i grupp samt ett examinerande seminarium.
- Tre seminarier där studenten lämnar in ett enskilt skriftligt underlag inför seminariet, samt skriftlig reflektion efter seminariet. Dessa bedöms med Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
- ett projektarbete i grupp (familjebehandlingsärende). Projektarbetet bedöms med Godkänd (G) eller Underkänd (U).
- examinationsseminarium där gruppen presenterar sitt projektarbete.
Om omdömet underkänt (U) ges på individuell skriftlig uppgift, men bedöms ligga nära gränsen för Godkänd (G) kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt betygsskalan U–G. Vid omdömet underkänd komplettering eller om komplettering inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.
Den studerande skall ges möjlighet till åtminstone ett omtentamenstillfälle under en tid av ett år från kursens start, därefter sker omtentamen i samband med ordinarie tentamenstillfälle.
Om en student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle, ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För G krävs att samtliga mål ovan uppfylls. För VG krävs dessutom en mycket god förmåga att sammankoppla teoretiska analyser med praktiska konsekvenser, en självständig och god analytisk förmåga samt att den skriftliga projektredovisningen uppfyller högt ställda akademiska krav på struktur, språkbehandling samt presentation.
Kursvärdering
Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna samt genom ett särskilt utvärderingsprotokoll vid kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.