Utbildningsplan

Specialpedagogprogrammet

Special Educational Teacher Program

Program
L2SPP
90 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Vårtermin 2024
Diarienummer
Gu 2025/3383
Ikraftträdandedatum
2026-03-15
Beslutsdatum
2025-12-08
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Utbildningsvetenskapliga fakultetsstyrelsen

Syfte

Programmet syftar till att utbilda specialpedagoger för arbete inom olika pedagogiska verksamheter.

Behörighetskrav

Särskild behörighet till utbildning som leder till specialpedagogexamen har den med avlagd grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande äldre examen. Lärar/ förskollärarexamen ska vara riktad mot det svenska utbildningssystemet, alternativt vara kompletterad med svensk lärarlegitimation. Dessutom krävs tre års styrkt yrkeserfarenhet omfattande minst halvtid efter erhållen examen. Yrkeserfarenheten skall vara inom lärarexamens verksamhetsområde. Därutöver krävs svenska 3 och engelska 6 eller svenska, nivå 3 och engelska, nivå 2.

Examen och huvudområde

Specialpedagogexamen uppnås efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 90 högskolepoäng.

Utbildningen kan, förutom att leda till speciallärarexamen, även prövas att i varje enskilt fall svara mot magisterexamen i specialpedagogik.

Innehåll

Innehållet behandlar olika perspektiv och teorier på stödjande och utvecklande arbete för barn, elever och vuxna i komplicerade inlärningssituationer inom olika pedagogiska verksamheter. Grundutbildningen bildar bas för vilka verksamheterna kan vara. I detta sammanhang belyses olika aspekter som har betydelse för individers lärande och delaktighet. Aspekterna kan vara socioemotionella, kognitiva, fysiska och kommunikativa, liksom sociokulturella, didaktiska, samhälls- och organisationsaspekter och demokrati- och likvärdighetsaspekter. Här inbegrips neuropsykiatriska svårigheter.

Vidare belyses specialpedagogikens funktion i ett utbildningsperspektiv, såväl historiskt som nutida i både nationellt och internationellt sammanhang, liksom betydelsen av samverkan med avseende på individers utveckling och lärande.
Innehåll om samtalets betydelse och rådgivande funktion för barns/elevers och lärares lärande, liksom för andra yrkesprofessionella och vårdnadshavare är ett av flera fördjupningsområden i utbildningen.

Andra områden som behandlas är arbetet med pedagogisk differentiering och stödinsatser liksom systematiskt kvalitetsarbete och pedagogisk dokumentation. I synnerhet praktiseras arbetet med pedagogiska utredningar och åtgärdsprogram samt uppföljning, utvärdering och utveckling av den pedagogiska verksamheten i ett specialpedagogiskt perspektiv. Innehållet behandlas med utgångspunkt i de olika områdenas aktuella och historiska vetenskapliga grund, där samband relateras till beprövad erfarenhet och egna behov av ytterligare kunskap i syfte att utveckla den kommande yrkesidentiteten.

Specialpedagogprogrammet vid Göteborgs universitet kännetecknas vidare av en integration mellan beprövad erfarenhet och vetenskap. Det innebär att studenten i kurserna ska göra olika typer av datainsamlingar via fältstudier i en adekvat pedagogisk verksamhet och att datamaterialet från fältstudierna bearbetas vetenskapligt i den högskoleförlagda delen av utbildningen. De verksamhets- och högskoleförlagda delarna av utbildningen samverkar alltså för att uppnå integrationen. Som en del i utbildningen ingår att studenterna ska arbeta i arbetsgrupper.

Studiegång

Kurserna inom programmet är fördelade enligt nedan och läses i nämnd ordning, där den tredje och fjärde kursens ämnesinnehåll har ett tydligt didaktiskt fokus. Samtliga kurser är obligatoriska.

  • SPE103 Specialpedagogik - yrkesrollen i ett samhällsperspektiv, 15 hp
  • SPE203 Specialpedagogik – lärmiljö, samverkan och individens utveckling, 15 hp
  • SPP303 Specialpedagogik – i pedagogisk och social praktik, 15 hp
  • SPP403 Specialpedagogik - lärares och organisationers lärande, 15 hp
  • SPE503 Specialpedagogik - Vetenskapsteori och metod, 15 hp
  • SPP603 Examensarbete inom Specialpedagogprogrammet, 15 hp


Mål

För specialpedagogexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialpedagog för barn och elever i behov av särskilt stöd.

Kunskap och förståelse

För specialpedagogexamen ska studenten

• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
• visa kunskap om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, och
• visa fördjupad kunskap och förståelse inom specialpedagogik.

Färdighet och förmåga

För specialpedagogexamen ska studenten

• visa förmåga att kritiskt och självständigt identifiera, analysera och medverka i förebyggande arbete och i arbetet med att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer,
• visa förmåga att kritiskt och självständigt genomföra pedagogiska utredningar och analysera svårigheter på organisations-, grupp- och individnivå,
• visa förmåga att utforma och delta i arbetet med att genomföra åtgärdsprogram i samverkan med berörda aktörer samt förmåga att stödja barn och elever och utveckla verksamhetens lärmiljöer,
• visa förmåga att kritiskt granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter samt tillämpa kunskaper om neuropsykiatriska svårigheter i olika lärmiljöer,
• visa fördjupad förmåga att vara en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor för kollegor, föräldrar och andra berörda, och
• visa förmåga att självständigt genomföra uppföljning och utvärdering samt leda utveckling av det pedagogiska arbetet med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För specialpedagogexamen ska studenten

• visa självkännedom och empatisk förmåga,
• visa förmåga att inom det specialpedagogiska området göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
• visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
• visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För specialpedagogexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Student som är antagen till programmet enligt tidigare utbildningsplan har möjlighet att ansöka om att tillgodoräkna tidigare godkända kurser.

Övriga föreskrifter

Uppföljning och utvärdering
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har generell platsgaranti på kurserna under förutsättning att studenten i fråga uppfyller behörighetskraven.