Arbetsterapeutprogrammet
Programme in Occupational Therapy
Om utbildningsplanen
Syfte
Det övergripande syftet med arbetsterapeutprogrammet är att ge en akademisk yrkesutbildning som är attraktiv på arbetsmarknaden, av internationell god standard och som motsvarar de kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta självständigt som legitimerad arbetsterapeut.
Den treåriga utbildningen utgör grund för legitimation som arbetsterapeut vid ansökan hos Socialstyrelsen. Utbildningen förbereder för fortsatt utbildning på avancerad nivå.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Arbetsterapeutexamen (Degree of Bachelor of Science in Occupational Therapy).
Utbildningen leder till Medicine kandidatexamen med huvudområdet Arbetsterapi (Degree of Bachelor of Medical Science with a major in Occupational Therapy).
Efter ansökan till Socialstyrelsen kan legitimation som arbetsterapeut erhållas efter Arbetsterapeutexamen.
Innehåll
Studier i huvudområdet arbetsterapi har sin grund i aktivitetsvetenskap och innefattar kunskaper om människans görande, användning av tid och delaktighet i aktiviteter på individ- grupp och samhällsnivå. Vidare omfattar arbetsterapi kunskaper om människans engagemang, vilja och förmåga att ha och ta kontroll över sitt liv i det sammanhang hen lever i. Centralt i arbetsterapi är intresset för hur görandet och aktiviteter påverkar människans existens och utveckling, hur görandet och aktiviteter relaterar till hälsa och ohälsa; samt hur omgivningen påverkar och påverkas av det vi gör. Vardagsaktivitet utgör både mål och medel i arbetsterapeutiska hälsofrämjande, förbyggande, habiliterande och rehabiliterande insatser.
Arbetsterapeutisk praxis innefattar tillämpning av denna specifika syn på och förståelse av vad människan gör och aktivitetens betydelse. Konkret innebär det att terapeutiskt främja hälsa och motverka ohälsa hos barn, ungdomar, vuxna och äldre där utmaningar som begränsar eller hotar att begränsa deras vardagsaktiviteter och delaktighet i samhället. Utifrån den komplexa innebörden av görandet och aktivitet relaterar arbetsterapi till beteendevetenskapliga, medicinska, naturvetenskapliga, samhällsvetenskapliga och teknologiska kunskapsområden.
Programmet bedrivs vid campus men inslag av distans/nätbaserad undervisning kan förekomma i vissa kurser vilket förutsätter tillgång till dator, webbkamera och uppkoppling. Det organiseras i kurser, som ges i ordningsföljd med tydlig progression avseende fördjupning av kunskap, förmåga till självständighet, analys och kritiskt tänkande. Programmet ges på helfart och alla kurser är obligatoriska.
Den pedagogik som tillämpas har sin grund i teorier om sociokulturellt och studentcentrerat lärande. Studenterna är aktivt kunskapssökande med syfte att utveckla ett medvetet och kritiskt värderande förhållningssätt till kunskap. Redskap för livslångt och hållbart lärande betonas. Genomgående didaktisk hållning är integrering av teori och färdighet. Några av de undervisningsformer som kompletterar det individuella lärandet är interaktiv undervisning, färdighetsträning, interprofessionellt lärande (IPL), arbete i och som grupp, seminarier samt workshops.
Programmet består av kurser med varierande antal högskolepoäng. Utöver kunskap inom aktivitetsvetenskap och arbetsterapi studeras ämnen som relateras till huvudområdet. Denna kunskap integreras i kurser inom programmet.
Studenten får under utbildningen kontinuerlig kontakt med yrkesutövningen inom olika verksamhetsfält. Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) omfattar sammanlagt minst 1000 timmar i det treåriga programmet.
Under första året belyses och problematiseras förutsättningar och möjligheter för vad en person gör i vardagslivets komplexitet ur ett aktivitetsperspektiv i relation till dynamiska sammanhang och ett föränderligt samhälle. Under detta år analyseras och diskuteras vardagsaktiviteter relaterat till kreativitet, kultur, hållbarhets- och mångfaldsaspekter liksom till aspekter rörande rättigheter, socialt entreprenörskap och inklusion/delaktighet. Relaterade kunskapsområden som fokuseras under det första året är beteendevetenskaliga, medicinska och samhällsvetenskaplig kunskap för att förstå människans görande.
Andra året innebär en breddning och fördjupning i orsaker till aktivitetsproblematik knutet till personens kapacitet och förmåga till aktivitet. Fördjupning av kunskap om förändringsprocesser med mål att möjliggöra görandet för individer och grupper i deras situationer och sammanhang. Fokus ligger på analys, värdering, planering, intervention och utvärdering av aktivitet samt på aktivitet som medel och mål i arbetsterapeutisk praxis i olika former av verksamheter. Utöver relaterade kunskapsområden nämnda ovan ingår under andra året dessutom integrering av beteendevetenskapliga och medicinska ämnen i relation till huvudämnet.
Under tredje året görs en fördjupning i huvudområdets praktik och teori som dels leder till kompetens som krävs för professionsutövande, dels ett självständigt examensarbete om 15 högskolepoäng. Fördjupad förmåga till att integrera, värdera och tillämpa kunskap både inom teori och praktik inom huvudområdet utifrån ett individ och samhällsperspektiv. Tredje året ingår också kunskap om ledarskap och entreprenörskap.
Den inbördes ordningen mellan kurserna kan variera. Delar av kurser kan samläsas med andra utbildningsprogram.
I programmet ingår interprofessionellt lärande (IPL), färdighetsträning i klinisk utbildningsmiljö och återkommande moment för att stödja utveckling av studentens professionell kompetens.
Under alla tre åren är vetenskaplig metod integrerad i kurser inom huvudområdet arbetsterapi.
Under första och tredje året ges vetenskaplig metod som separata kurser omfattande 6 respektive 7,5 högskolepoäng. Sammanlagt i programmet 15 högskolepoäng.
Samverkan med partneruniversitet genom student- och lärarutbyte utgör en del av programmets internationalisering liksom användning av övervägande internationell litteratur samt kursmoment genomförda på engelska.
Kursöversikt Arbetsterapeutprogrammet 180, hp:
År 1
- Arbetsterapi grundkurs I - Aktivitet och vardagsliv, 24 hp *#
- Vetenskaplig teori och metod I inom arbetsterapi, 6 hp *
- Arbetsterapi grundkurs II - Aktivitet i ett föränderligt samhälle, 15 hp *#
- Arbetsterapi grundkurs III – Innovation, teknik och digitala miljöer, 7,5 hp *#
- Anatomi och fysiologi, 7,5 hp
År 2
- Medicinska ämnen I, 3 hp #
- Arbetsterapi fortsättningskurs I – Den arbetsterapeutiska processen, 21 hp *#
- Arbetsterapi fortsättningskurs II – Evidensbaserad praxis, 6 hp *
- Medicinska ämnen II, 4,5 hp #
- Arbetsterapi fortsättningskurs III - Aktivitet som mål och medel i
förändringsprocesser, 25,5 hp *#
År 3
- Arbetsterapi fortsättningskurs IV – Arbetsterapi i komplexa miljöer, 10,5 hp *#
- Arbetsterapi fortsättningskurs V – Verksamhetsförlagd utbildning, 6 hp *
- Vetenskaplig teori och metod II inom arbetsterapi, 7,5 hp *
- Arbetsterapi fortsättningskurs VI – Innovation och entreprenörskap i arbetsterapi, 6 hp *
- Arbetsterapi fortsättningskurs VII – Verksamhetsförlagd utbildning, 12 hp *
- Examensarbete för kandidatexamen i arbetsterapi, 15 hp *
- Arbetsterapi fortsättningskurs VIII – Ledarskap, 3 hp *
*Kurser som konstituerar huvudområdet Arbetsterapi. All VFU är inriktad mot huvudområdet. Till kurser i huvudområdet integreras med samhälls- och beteendevetenskapliga (motsvarande
15 hp) och medicinska kunskapsområden (motsvarande 15 hp).
# Specifika ämnen som är integrerade i huvudområdet under respektive studieår.
År 1 Socialpsykologi, utvecklingspsykologi, sociokulturellt lärande, pedagogik, sociologi, folkhälsovetenskap, teknologi.
År 2 Invärtesmedicin, ortopedi, reumatologi, geriatrik, pediatrik, neurologi, neuropsykiatri, psykiatri, pedagogik, psykologi.
År 3 Försäkringsmedicin, folkhälsovetenskap, rehabiliteringsmedicin, pedagogik
Mål
Generella mål för kandidatexamen
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten
• visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten
• visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
• visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
• visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten
• visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
• visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.
Generella mål för arbetsterapeutexamen
Enligt Högskoleförordningen (se SFS 1993:100, bilaga 2, examensordningen):
Kunskap och förståelse
För arbetsterapeutexamen ska studenten
• visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet
och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
• visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers hälsa, och
• visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För arbetsterapeutexamen ska studenten
• visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra arbetsterapeutiska åtgärder som förebygger, förbättrar och kompenserar nedsatt aktivitetsförmåga,
• visa förmåga att identifiera och genomföra miljöinriktade åtgärder både på individ-, grupp- och samhällsnivå,
• visa förmåga att initiera och medverka i hälsofrämjande arbete,
• visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
• visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
• visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
• visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
• visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För arbetsterapeutexamen ska studenten
• visa självkännedom och empatisk förmåga,
• visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga
rättigheterna,
• visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller patienter, deras närstående och andra grupper, och
• visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Lokala mål
Efter avslutad utbildning ska studenten förutom de allmänna målen som angivits i Högskolelagen SFS 1992:1434, Högskoleförordningen SFS 1993:100, med ändring enligt SFS 2017:857 Bilaga 2 Examensordning, ha uppnått följande lokala lärandemål:
Kunskap och förståelse
• redogöra för innebörden av komplexiteten i vardagsaktiviteter samt görandets betydelse för hälsa under livsspannet, som ett unikt fenomen i ständig interaktion med omgivande miljön.
Färdighet och förmåga
• visa förmåga att, utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet analysera och värdera personers förmåga att engagera sig i meningsfulla och relevanta aktiviteter, relaterat till egna behov och
samhälleliga förväntningar och förutsättningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
• visa förmåga till ett reflekterande förhållningssätt till egna perspektiv och värderingar med hänsyn till för huvudområdet relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Dessutom har samtliga utbildningar vid Sahlgrenska akademin som särskild målsättning att bidra till insikt och att främja:
• en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd samt rättvisa, ökad medvetenhet om genus, jämställdhet och likabehandling
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Utbildningsplanen gäller från och med höstterminen 2026 och tillsvidare. Studenter antagna till programmet enligt tidigare utbildningsplan och som efter studieuppehåll önskar återuppta
studierna, ska kontakta studievägledare för planering av fortsatta studier.
Övriga föreskrifter
Verksamhetsförlagd utbildning, är lokaliserad i olika verksamheter inom Västra Götaland, vilket kan medföra kostnader för studenten.
Krav gällande klädsel och hygien följer sjukvårdens direktiv.
Vid VFU skall studenten begära utdrag ur Rikspolisens belastningsregister för aktuell VFU- period om verksamheten så kräver.
Reellt studentinflytande i såväl utbildnings- som undervisningsplanering möjliggörs inom arbetsterapeutprogrammet. Detta sker genom att studentrepresentanter ingår utbildningskommittén, genom utvärdering av kurser och programmet som helhet samt genom en kontinuerlig målinriktad kommunikation med studenter. Programutvärderingar görs i termin 6, kursvärderingar görs både summativt och formativt.
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer ett utbildningsprogram, har platsgaranti. Samtliga av arbetsterapeutprogrammets kurser vid Göteborgs universitet är obligatoriska vilket innebär att studenten har generell platsgaranti.