Praktisk EU-kunskap
Practical EU-knowledge
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som valfri kurs inom Europaprogrammet. Kursen ges även som fristående kurs och för utbytesstudenter. Kursen är en färdighetskurs på grundnivå.
Kursen kan ingå i följande program: Master's Programme in European Studies (S2EUS), Europaprogrammet (S1EUR) och Kandidatprogrammet i Globala studier (S1GLS)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Akademiska poäng i avklarade kurser motsvarande ett års heltidsstudier. Språkkunskaper motsvarande Engelska 6 eller Engelska nivå 2.
Innehåll
Kursen Praktisk EU-kunskap är utvecklad i ett unikt samarbete mellan Centrum för Europastudier (CES), statsvetenskapliga institutionen, och Europeiskt dokumentationscentrum (EDC), Göteborgs universitetsbibliotek. Kursen är tänkt att ge praktiska kompetenser och färdigheter, som är användbara för arbete inom offentlig förvaltning (EU och nationell), samt inom andra organisationer där kunskaper om EU:s beslutsprocedur och dokument är nödvändiga, exempelvis intresseorganisationer och det privata näringslivet; och därmed höja studenternas internationella kompetens och anställningsbarhet. Kursen består av tre sammanlänkade delkurser.
Delkurser
1. EU:s institutioner och beslutsprocesser (EU institutions and decision-making procedures ), 3 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Kursens första delkurs syftar till att ge grundläggande kunskaper om framväxten av den Europeiska Unionen (EU), dess institutioner, policyområden, lagstiftningsprocesser (från initiativ till beslut) och sammanlänkningen med den nationella nivån (speciellt i Sverige).
2. EU:s officiella dokumentation och information (Official documents and information of the EU), 4,5 hp
Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Kursens andra delkurs syftar till att ge träning av praktiska färdigheter relaterade till EU:s officiella dokumentation och information. Studenterna får kunskap om hur EU: s dokumentation är organiserad genom praktiska övningar i informationssökning, vilka följer de olika stegen i EU:s beslutsprocess och relaterad information om nationell implementering, utvärderingar, domar och media. En viktig del i detta undervisningsblock är källkritiska aspekter och diskussion runt tillgängligheten och transparensen i EU- dokumentationen.
3. Rapportskrivande och muntlig presentation (Report and oral presentation ), 7,5 hp Betygsskala: Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U)
Kursens tredje delkurs löper parallellt med de andra två delkurserna. Kunskaper om EU beslutsprocedurer, och hur man hittar EU-dokumentation ska tillämpas självständigt, och resultera i en rapport och muntlig presentation vid det avslutande seminariet. Delkursen introduceras tidigt i kursen för att möjliggöra att ta vara på kunskaper från föreläsningar och övningar under de tidigare delkurserna. Projektarbetet omfattar att välja ett EU direktiv, spåra och analysera EU:s beslutsprocess från tidigaste dokument till slutligt beslut, inklusive information om den nationella implementationsprocessen. Projektarbetet ger också studenterna möjlighet att utveckla sina kommunikativa färdigheter och former.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskap om EU, särskilt om EU:s institutioner och olika beslutsprocesser
- redogöra för olika källor till EU-information, med särskilt fokus på EU:s olika dokumenttyper, deras beteckningar, och i vilka databaser de kan hittas
Färdigheter och förmåga
- genomföra en självständig och grundlig informationssökning genom att följa ett ärendes gång (ett EU-direktiv) genom EU:s beslutsprocess från start till nationell implementering
- utveckla en vetenskaplig skriftlig rapport från idé till genomförande
- förklara, både muntligt och skriftligt, hur EU:s institutioner och beslutsprocesser kan relateras till officiella dokument och informationskällor
- självständigt arbeta fram text i enlighet med god akademisk standard, inklusive korrekt citationsteknik och referenshantering
- uttrycka sig muntligt och skriftligt på god och begriplig engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över EU:s dokument och databaser, samt sin egen informationssökningsprocess
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker genom föreläsningar, workshops och muntliga moment samt ett avslutande seminarium.
Undervisningsspråk: engelska
Examinationsformer
Kursen uppgifter består av två kortare examinationer som avslutar delkurs 1 (3 hp) och delkurs 2 (4,5 hp) och delkurs 3 examineras genom en slutrapport och en muntlig presentation (7,5 hp). Om examinationerna på delkurs 1 och 2 underkänds måste de göras om. Om rapporten inte blir godkänd kan studenten komplettera den och lämna in den igen. Om en student inte lämnar in kompletteringen i tid ska studenten underkännas på rapporten.
Student som inte kunnat närvara vid ett obligatoriskt moment kan göra en alternativ uppgift. Uppgiftens exakta utformning anges i kursguiden.
Restriktioner angående användandet av generativ AI anges i kursguiden. Studenter är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) under en tid av åtminstone ett år med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning. Detta får inte strida mot HF 6 kap 21 §.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget Godkänd (G) på hela kursen krävs att samtliga tre delkurser examinerats med betyg Godkänd.
För att få Väl Godkänd (VG) på hela kursen krävs betyget Väl Godkänt på rapporten samt betyget Väl Godkänt på minst en av de övriga inlämningsuppgifterna och Godkänd på den andra inlämningsuppgiften.
För att få betyget Väl Godkänt är det nödvändigt att studentens arbete visar en mycket god kunskap om huvudteman på kursen och att också visa på mycket goda färdigheter att genomföra en självständig utredning och att uppfylla höga akademiska krav när det gäller struktur och språk, samt visa förmåga att utföra uppgiften inom en förutbestämd tidsram.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av synpunkter på kursen genom en kursvärdering. Resultat och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.