Introduktion till socialantropologi 2
Introduction to Social Anthropology 2
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en kärnkurs på grundnivå som kan läsas som fristående kurs.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Antropologprogrammet (S1ANT), 2) Kandidatprogrammet i Globala studier (S1GLS) och 3) Kulturarvsstudier, kandidatprogram (H1KAS).
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursens syfte är att introducera studenter till det antropologiska studiet av människan som social varelse. Med hjälp av etnografiska exempel över tid och rum ger kursen en grund för att diskutera och kritiskt granska begreppspar som natur-kultur, individ- samhälle, man-kvinna, agens-struktur. Kursen ställer frågor som: Vad är en person? Hur förhåller sig olika slags kategoriseringar av individer och grupper till idéer om vad som är naturligt och konstruerat? Hur skapas sociala relationer och hur upprätthålls de i ett givet socialt sammanhang? Kursen varvar klassiska antropologiska fall, monografiläsning och aktuella fenomen och debatter i det egna samhället. Studenterna arbetar genom kursen med olika slags reflektionsövningar, både i grupp och genom individuella skrivövningar. Genom läsning av artiklar lär sig studenterna syntetisera flera texter inom ett gemensamt forskningsområde samt att reflektera och förhålla sig till en sådan syntes.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- urskilja ett antropologiskt perspektiv på människan som social varelse;
- diskutera centrala begreppspar som natur-kultur, agens-struktur, individ-samhälle;
Färdigheter och förmåga
- syntetisera texter;
- skriva reflekterande text;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förhålla sig kritiskt till hur föreställningar om individ och person konstitueras över tid och rum;
- reflektera över den egna lärprocessen.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen består huvudsakligen av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och övningar.
Undervisningsspråk: svenska eller engelska
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
- sammanställande av en portfolio med 3 skriftliga reflektionstexter (2 hp + 3 hp + 3 hp)
- antingen en skriftlig hemtentamen eller en muntlig tentamen, vilket bestäms av kursansvarig (7 hp)
Eventuella restriktioner avseende användning av generativa AI (genAI)-applikationer anges på kursens Canvas-sida (eller motsvarande). Studenterna är skyldiga att informera sig om de regler som gäller för skriftliga inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Examinationsmoment för portfolion bedöms med betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För betyget Godkänd på hela kursen krävs minst betyget Godkänd på samtliga examinerande moment. För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på hemtentamen.
Kursvärdering
Kursansvarig ansvarar för att studerandes synpunkter på kursen systematiskt och regelbundet inhämtas och att resultaten av utvärderingarna i olika former ligger till grund för kursens utformning. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.