Psykologprogrammet
Programme for Master of Science in Psychology
Om utbildningsplanen
Syfte
Psykologprogrammet är en femårig professionsutbildning. Programmet ska förbereda för psykologisk yrkesverksamhet inom olika sektorer och verksamhetsområden. Programmet inriktas på teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter av relevans för psykologyrket samt på utvecklingen av ett professionellt och etiskt förhållningssätt. Respektive kurs skall förmedla kunskap avseende olika diskrimineringsgrunder.
För psykologexamen skall studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund, relevanta författningar samt visa förmåga att tillämpa psykologiska metoder som vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Psykologexamen (Degree of Master of Science in Pscyhology).
Psykologprogrammet är en yrkesutbildning som leder till examen på avancerad nivå.
Studerande som med godkänt resultat fullgjort samtliga kurser om 300 högskolepoäng inom psykologprogrammet uppfyller fordringarna för Psykologexamen (Master of Science in Psychology) och kan efter ansökan till högskolan få examensbevis över erlagd psykologexamen. För att självständigt kunna utöva psykologyrket skall studenten efter psykologexamen fullgöra föreskriven praktisk tjänstgöring (PTP) och därefter kan ansökan om legitimation göras hos Socialstyrelsen. Kurserna inom programmets tre första år kan utgöra en del av en kandidatexamen med huvudområdet psykologi. Kurserna inom programmets två sista år kan inte utgöra en del av en masterexamen i psykologi.
Innehåll
Programmet omfattar 30 kurser som bygger på olika delområden inom psykologin och angränsande områden. Under år 1-3 är kurserna på grundnivå och under 4-5 är kurserna på avancerad nivå. Studierna ska bedrivas på heltid. Kurserna skall läsas i angiven ordning om inte särskilda skäl föreligger.
Kurser som ingår i programmet
Termin 1
1. Introduktion till psykologiämnet och psykologyrket, 7,5 högskolepoäng
Under kursen ges en presentation av utbildningens uppläggning och innehåll, en orientering om ämnet psykologi, en inblick i yrkesverksamma psykologers arbete samt en orientering om etiska frågor i psykologisk yrkesverksamhet.
2. Utvecklingspsykologi, 22,5 högskolepoäng
Utifrån utvecklingspsykologisk forskning och centrala utvecklingspsykologiska teorier presenteras människans utveckling i ett livsloppsperspektiv. Kursen utgår från olika faser i människans utveckling: spädbarnstiden, förskoleåren, skolåren och tonåren och vuxenliv och åldrande. I varje fas belyses den biologiska, kognitiva och socio-emotionella utvecklingen och hur dessa är relaterade till varandra samt hur utvecklingen är beroende av kontextuella faktorer. Även utvecklingen av personlighet ingår i kursen.
Termin 2
3. Psykologi som vetenskap, 7,5 högskolepoäng
Kursen ger en introduktion i några olika vetenskapsteoretiska riktningar med särskild tonvikt på hur vetenskapsteori är kopplat till psykologiska frågeställningar och metodval. Kursen ger en översikt av grundläggande forskningsmetoder samt forskningsetik. Kvantitativ metod, kvalitativ metod och mixed methods behandlas. Kursen innefattar träning att kritiskt läsa och granska vetenskapliga publikationer.
4. Socialpsykologi, 7,5 högskolepoäng
Kursen behandlar centrala teorier och begrepp inom socialpsykologin som har relevans för psykologprofessionen såsom social kognition, attribution, attityder, attraktion samt fördomar. Kursen behandlar också forskning om relevanta samhällsproblem, exempelvis miljöfrågor, där socialpsykologiska teorier och begrepp är centrala för att förstå och hantera problemen.
5. Grupp, arbete, organisation 1, 15 högskolepoäng
Kursen lägger den teoretiska och praktiska grunden för psykologens arbete i grupp och organisation.
Kursen behandlar centrala teorier och begrepp inom gruppsykologi som har relevans för psykologprofessionen såsom normer, roller, grupptryck och ledarskap. Färdigheter i att observera, analysera och förstå gruppsykologiska fenomen tränas. Metoder för grupputveckling presenteras.
Kursen integrerar teoretisk kunskap, praktiska färdigheter och erfarenhetsbaserat lärande. Forsknings- och professionsetiska överväganden med koppling till gruppsykologisk forskning och professionspraxis behandlas.
Termin 3
6. Orientering i psykologisk praktik, 7,5 högskolepoäng
Kursen ger en introduktion till grunderna i evidensbaserad psykologisk praktik. Utgångspunkten är aktuell forskning, personlighetsteorier och modeller från olika terapeutiska inriktningar. Kursen belyser såväl gemensamma faktorer i psykologisk praktik som metodspecifika teorier och arbetssätt. Utöver detta innehåller kursen även praktiska tillämpningar.
7. Etnisk mångfald och psykologprofessionen, 7,5 högskolepoäng
Kursen behandlar etnicitet i förhållande till psykologyrket och diskuterar hur den egna och andras etnicitet och kulturella bakgrund påverkar yrkesutövandet. Kursen innefattar en teoretisk del som behandlar centrala begrepp i forskning om etnicitet, etnisk identitet och psykisk hälsa. Även etnicitets- och migrationspolitik samt integrationsfrågor belyses. Kursen består också av en mer praktiskt orienterad del där psykologer och andra yrkesverksamma problematiserar hur man i det dagliga arbetet hanterar etnicitet, social integration och inkludering.
8. Kognitiv psykologi, 15 högskolepoäng
Under kursen behandlas grundläggande teorier, metoder och forskningsresultat kring perception, uppmärksamhet, minne, inlärning, språk, kommunikation, basala emotioner samt högre mentala processer såsom bedömningar, beslutsfattande och problemlösning. Vidare behandlas olika perspektiv på intelligens, kognitiva aspekter på individens utveckling och åldrande, sambanden mellan kognitiva processer och emotion och motivation, samt vittnespsykologi. Vidare introduceras några för ämnesområdet relevanta psykologiska test som studenterna tränas i, genom laborativa övningar och genom administration till klient.
Termin 4
9. Biologisk psykologi, 15 högskolepoäng
Kursen behandlar de biologiska grunderna för mänskligt beteende samt för kognitiva och emotionella processer. Kursen omfattar även klinisk neuropsykologi, det vill säga kunskap om kognitiva och emotionella funktionsnedsättningar hos vuxna uppkomna genom förvärvad skada, sjukdom eller atypisk utveckling relaterad till hjärnan. Vidare ges en grundläggande orientering i neuropsykologisk utrednings- och behandlingsmetodik.
10. Psykisk ohälsa - Bedömning och utredning 1, 15 högskolepoäng
Kunskapsbasen från tidigare kurser fördjupas på denna kurs med fokus på psykisk hälsa och ohälsa. På kursen behandlas diagnostik och psykiatriska diagnossystem, utveckling av psykopatologi samt metoder för bedömning och utredning av psykisk ohälsa hos spädbarn, barn, ungdomar, vuxna och äldre. Hälsopreventiva insatser och metoder presenteras och diskuteras. Metoder för utredning och bedömning av psykisk ohälsa presenteras och diskuteras genom fallstudier och färdighetstränande moment. Tyngdpunkten ligger på olika former av psykisk ohälsa däribland vanligt förekommande psykiatriska syndrom som de studerande med stor sannolikhet kommer att möta i yrkeslivet.
Termin 5
11. Psykisk ohälsa - Bedömning och utredning 2, 7,5 högskolepoäng
Kunskapsbasen från tidigare kurser fördjupas på denna kurs med fokus på psykisk hälsa och ohälsa. På kursen behandlas diagnostik och psykiatriska diagnossystem, utveckling av psykopatologi samt metoder för bedömning och utredning av psykisk ohälsa hos spädbarn, barn, ungdomar, vuxna och äldre. Hälsopreventiva insatser och metoder presenteras och diskuteras. Metoder för utredning och bedömning av psykisk ohälsa presenteras och diskuteras genom fallstudier och färdighetstränande moment. Tyngdpunkten ligger på olika former av psykisk ohälsa däribland vanligt förekommande psykiatriska syndrom som de studerande med stor sannolikhet kommer att möta i yrkeslivet.
12. Färdighetsträning i praktiskt psykologarbete, 15 högskolepoäng
Under denna kurs övas samtalsfärdigheter i en mängd olika kontexter där psykologer är verksamma så som inom skola, vård och omsorg. Kursen har ett livsloppsperspektiv som innefattar spädbarn, barn, ungdomar, vuxna och äldre. Kursen är övervägande praktisk till sin natur med huvudfokus på att träna och få feedback på olika samtalsfärdigheter och samtalssituationer, såväl individuella som i grupp. Utgångspunkten är initialt olika generella samtalsfärdigheter och gemensamma faktorer för att sedan övergå i mer metodspecifika övningar.
13. Behandlingsforskning och testmetodik, 7,5 högskolepoäng
Kursen behandlar hur behandlingsforskning genomförs och utvärderas. Begrepp som evidens, prevention, diagnostik och behandling samt metoder för uppföljning och utvärdering presenteras och problematiseras. Kunskap om testutveckling, vetenskaplig utvärdering av diagnostiska test inklusive begrepp som sensitivitet, specificitet, gold standard och praktisk förståelse av testresultat ingår. Gränsen mellan forskningsetik och professionsetik problematiseras.
Termin 6
14. Juridik och etik, 7,5 högskolepoäng
Kursen behandlar olika former av rättsregler och rättskällor relevanta i psykologens arbete. Vidare behandlas centrala frågor såsom offentlighetsprincipen och regler för hantering av allmänna handlingar. Tonvikten ligger på sjukvårds- och sekretesslagstiftning. Etiska aspekter på den psykologiska praktiken diskuteras samt att de etiska riktlinjerna för psykologer i Norden behandlas. Utgångspunkten är mänskliga rättigheter och yrkesmässigt ansvar.
15. Verksamhetsförlagd utbildning, 22,5 högskolepoäng
Kursen är förlagd till arbetsplatser med psykologisk yrkesverksamhet. Under handledning av legitimerad psykolog deltar studenten i genomförande av psykologuppgifter. Under den verksamhetsförlagda utbildningen tränas färdigheter i metoder för utredning, diagnos och psykologisk behandling/intervention som tillämpas inom det verksamhetsområde där den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs. Utrymme ges åt träning i formulering av utredningsresultat och bedömningar i form av utlåtanden eller motsvarande samt åt träning i kommunikation av psykologisk fackkunskap.
Termin 7
16. Kognitiv beteendeterapi, 13,5 högskolepoäng
Kursen fördjupar teoretiska kunskaper och vidareutvecklar praktiska färdigheter för utredande och behandlande insatser vid psykisk ohälsa. Etablerade metoder för diagnostik och bedömning liksom kognitiv beteendeterapeutiska metoder för psykologisk behandling (psykoterapi) av individer behandlas och tränas. Kursen omfattar även egen erfarenhet av utbildningsterapi.
17. Psykodynamisk terapi 13,5 högskolepoäng
Kursen fördjupar teoretiska kunskaper och vidareutvecklar praktiska färdigheter för utredande och behandlande insatser vid psykisk ohälsa. Etablerade metoder för utredning, diagnostik och bedömning liksom psykodynamiska metoder för psykologisk behandling (psykoterapi) av individer behandlas och tränas. Kursen omfattar även egen erfarenhet av utbildningsterapi.
18. Patientarbete KBT 1, 1,5 högskolepoäng
Kurserna Patientarbete KBT 1, 2 och 3 samt Patientarbete PDT 1, 2 och 3 under termin 7, 8 och 9, består av att under handledning bedriva psykoterapeutisk behandling på utbildningskliniken vid Psykologiska institutionen. I momentet ingår eget patientarbete under regelbunden handledning och utbildningsmoment i syfte att hjälpa studenten att integrera teoretiska kunskaper med praktiska erfarenheter. Kurserna syftar också till att utveckla studentens professionella förhållningssätt (interpersonellt, etiskt, professionellt och språkligt).
19. Patientarbete PDT 1, 1,5 högskolepoäng
Kurserna Patientarbete KBT 1, 2 och 3 samt Patientarbete PDT 1, 2 och 3 under termin 7, 8 och 9, består av att under handledning bedriva psykoterapeutisk behandling på utbildningskliniken vid Psykologiska institutionen. I momentet ingår eget patientarbete under regelbunden handledning och utbildningsmoment i syfte att hjälpa studenten att integrera teoretiska kunskaper med praktiska erfarenheter. Kurserna syftar också till att utveckla studentens professionella förhållningssätt (interpersonellt, etiskt, professionellt och språkligt).
Termin 8
20. Psykologisk behandling i grupp, 3 högskolepoäng
Kursen omfattar en teoretisk grund och praktiska färdigheter för hur man kan organisera psykologisk behandling i grupp för olika typer av besvär såsom depression, sömnsvårigheter, stress- och smärtproblematik liksom för mer avgränsad problematik.
21. Konsultation och handledning, 4,5 högskolepoäng
Kursen ger en teoretisk grund och praktiska färdigheter för att planera och genomföra konsultation och handledning i olika kontext. Färdighetsträning sker genom att man planerar och genomför en handlednings- och konsultationsinsats.
22. Metoder för psykologisk forskning 1, 7,5 högskolepoäng
Kursen behandlar forskningsprocessen från problemformulering, metodval och datainsamling till analys, tolkning och rapportering av resultat. Kursen omfattar teoretisk kunskap och praktisk färdighetsträning som syftar till att studenterna skall kunna planera och genomföra egna studier under handledning. Kvalitativa och kvantitativa metoder för datainsamling och data-analys behandlas, liksom mixed methods.
23. Grupp, arbete, organisation 2, 7,5 högskolepoäng
Kursen behandlar teoretiska kunskaper inom områdena organisation, arbetsgrupper/team, ledarskap, arbetsmiljö, konflikthantering, krishantering och personbedömning. Metoder för personbedömning vid urval behandlas liksom metoder för att göra analyser av grupper och organisationer. Metoder för intervention i grupper och organisationer behandlas också liksom hur interventioner kan utvärderas. Färdigheter tränas i rollspel.
24. Patientarbete KBT 2, 4,5 högskolepoäng
Kurserna Patientarbete KBT 1, 2 och 3 samt Patientarbete PDT 1, 2 och 3, under termin 7, 8 och 9, består av att under handledning bedriva psykoterapeutisk behandling på utbildningskliniken vid Psykologiska institutionen. I momentet ingår eget patientarbete under regelbunden handledning och utbildningsmoment i syfte att hjälpa studenten att integrera teoretiska kunskaper med praktiska erfarenheter. Kurserna syftar också till att utveckla studentens professionella förhållningssätt (interpersonellt, etiskt, professionellt och språkligt).
25. Patientarbete PDT 2, 3 högskolepoäng
Kurserna Patientarbete KBT 1, 2 och 3 samt Patientarbete PDT 1, 2 och 3, under termin 7, 8 och 9, består av att under handledning bedriva psykoterapeutisk behandling på utbildningskliniken vid Psykologiska institutionen. I momentet ingår eget patientarbete under regelbunden handledning och utbildningsmoment i syfte att hjälpa studenten att integrera teoretiska kunskaper med praktiska erfarenheter. Kurserna syftar också till att utveckla studentens professionella förhållningssätt (interpersonellt, etiskt, professionellt och språkligt).
Termin 9
26. Grupp, arbete, organisation 3, 15 högskolepoäng
Kursen behandlar teoretiska kunskaper inom områdena organisation, arbetsgrupper/team, ledarskap, arbetsmiljö, konflikthantering, krishantering och personbedömning. Metoder för personbedömning vid urval behandlas liksom metoder för att göra analyser av grupper och organisationer. Metoder för intervention i grupper och organisationer behandlas också liksom hur interventioner kan utvärderas. Färdigheter tränas i rollspel och genom ett omfattande fältarbete där man arbetar med verkliga uppdrag från organisationer.
27. Metoder för psykologisk forskning 2, 7,5 högskolepoäng
Kursen behandlar praktiska aspekter av forskningsprocessen från problemformulering, metodval och datainsamling till analys, tolkning och rapportering av resultat. Studenterna genomför praktiska övningar med fokus på både kvalitativ och kvantitativa metoder som sammanfattas i en rapport. I momentet ingår att tillämpa metoder för att ta fram lämpliga frågeställningar, göra lämpliga metodval när det gäller undersökningsdesign och datainsamlingsmetod samt att utvärdera hur väl dessa besvarar de ursprungliga frågeställningarna. I momentet ingår även att ta del av och ge synpunkter på andra studenters arbeten vid de olika handledningstillfällena genom så kallad kamratgranskning.
28. Patientarbete KBT 3, 3 högskolepoäng
Kurserna Patientarbete KBT 1, 2 och 3 samt Patientarbete PDT 1, 2 och 3, under termin 7, 8 och 9, består av att under handledning bedriva psykoterapeutisk behandling på utbildningskliniken vid Psykologiska institutionen. I momentet ingår eget patientarbete under regelbunden handledning och utbildningsmoment i syfte att hjälpa studenten att integrera teoretiska kunskaper med praktiska erfarenheter. Kurserna syftar också till att utveckla studentens professionella förhållningssätt (interpersonellt, etiskt, professionellt och språkligt).
29. Patientarbete PDT 3, 4,5 högskolepoäng
Kurserna Patientarbete KBT 1, 2 och 3 samt Patientarbete PDT 1, 2 och 3, under termin 7, 8 och 9, består av att under handledning bedriva psykoterapeutisk behandling på utbildningskliniken vid Psykologiska institutionen. I momentet ingår eget patientarbete under regelbunden handledning och utbildningsmoment i syfte att hjälpa studenten att integrera teoretiska kunskaper med praktiska erfarenheter. Kurserna syftar också till att utveckla studentens professionella förhållningssätt (interpersonellt, etiskt, professionellt och språkligt).
Termin 10
30. Examensarbete, 30 högskolepoäng
Under kursen genomför studenten ett forskningsarbete inom ett område som har relevans för psykologisk verksamhet. Examensarbetet skall innehålla en teoretisk del (litteratur) och en empirisk del. Det färdiga examensarbetet presenteras och försvaras vid ett seminarium. I kursen ingår också att studenten ska opponera på en kurskamrats examensarbete. Det egna examensarbetet ska dessutom presenteras i ett för psykologyrket relevant sammanhang utanför psykologiska institutionen.
Mål
För psykologexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som psykolog och för att fullgöra föreskriven praktisk tjänstgöring (PTP) som fordras för att få behörighet som psykolog.
Kunskap och förståelse
För psykologexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa fördjupad kunskap om psykologiska metoder för utredning och åtgärd avseende individer, grupper och organisationer,
- visa fördjupad kunskap och förståelse för samhälls- och familjeförhållanden som påverkar olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor och män, • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För psykologexamen ska studenten
- visa fördjupad förmåga att bedriva psykologisk behandling,
- visa förmåga att under handledning bedriva psykoterapi,
- visa fördjupad förmåga att självständigt planera, leda och genomföra förebyggande arbete samt utvecklings- och förändringsarbete med inriktning på individer, grupper, organisationer och miljöer,
- visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera och utveckla behandlingsarbete och åtgärdsprogram inom verksamhetsområdet,
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
- visa förmåga att för berörda parter muntligt och skriftligt redogöra för utredning, åtgärd och resultat samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa, och
- visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För psykologexamen ska studenten
- visa förmåga att fortlöpande utveckla självkännedom och empatisk förmåga,
- visa fördjupad förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För psykologexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Student som är antagen till programmet enligt tidigare utbildningsplaner och som efter uppehåll vill avsluta sina studier ska efter bedömning av utbildningsledningen ges möjlighet till individuell studieplan inom programmet, om det är praktiskt möjligt, och om studenten kan bedömas uppnå målen i Högskoleförordningen. Student som efter uppehåll önskar återuppta studierna, ska kontakta studievägledaren för Psykologprogrammet.
Övriga föreskrifter
VFU-perioden, d.v.s. kurs 15 Verksamhetsförlagd utbildning, kan för studenten komma att innebära boende på annan ort alternativt resor till VFU-platsen. Ersättning upp till ett visst belopp utgår för dubbelt boende och resor.
Inom ramen för kurserna Kognitiv beteendeterapi och Psykodynamisk terapi finns momentet utbildningsterapi. Detta moment kan ske individuellt eller i grupp. Om studenten väljer att göra momentet individuellt delar studenten och institutionen på kostnaden upp till ett viss beopp. Om studenten väljer att göra utbildningsterapi i grupp erbjuds ett kostnadsfritt alternativ.
Följande poängkrav gäller för att få påbörja nytt läsår:
För att få påbörja 2:a årets studier på utbildningen ska den studerande ha uppnått minst 45 högskolepoäng på första årets studier.
För att få påbörja 3:e årets studier på utbildningen ska den studerande ha uppnått minst 105 högskolepoäng på första och andra årets studier tillsammans.
För att få påbörja 4:e årets studier på utbildningen ska den studerande ha uppnått minst 165 högskolepoäng på första, andra och tredje årets studier tillsammans.
För att få påbörja 5:e årets studier på utbildningen ska den studerande ha uppnått minst 225 högskolepoäng på första, andra, tredje och fjärde årets studier tillsammans.
Övriga förkunskapskrav finns angivna i respektive kursplan.
En systematisk uppföljning och utvärdering av programmet genomförs kontinuerligt i enlighet med Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling vid Göteborgs universitet.
Utbildningsplan Psykologprogrammet, 300 högskolepoäng, är fastställd av Samhällsvetenskapliga fakultetsstyrelsen vid Göteborgs universitet 2006-11-07.
Utbildningsplanen reviderades 2009-06-24, 2010-06-21, 2011-12-07, 2016-06-09, 2019-12-12 samt 2024-02-22.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer Psykologprogrammet har platsgaranti till de kurser som ges inom ramen för programmet.