Examensarbete i biomedicinsk laboratorievetenskap
Bachelor Thesis in Biomedical Laboratory Science
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges under termin 6.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Biomedicinska analytikerprogrammet (M1BMA)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Behörig till kursen är student med godkänt resultat på kurser under termin 1 - 4 samt har genomgått kurser under termin 5 - 6 på biomedicinska analytikerprogrammet, 180 hp (godkända kurser om 142,5 hp inom programmet).
Innehåll
Informationskompetens: litteratursökning, databaser, referenshantering
Etik: etiska regler och riktlinjer för forskning;
Genomförande av ett experimentellt och/eller metodinriktat forskningsprojekt: utarbetande av en projektplan, insamling av data, bearbetning och tolkning av data, skriftlig redovisning enligt normer för vetenskaplig dokumentation. Muntlig presentation och försvar av arbetet. Kritisk granskning och opposition av annan kursdeltagares examensarbete.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- söka och samla relevant vetenskaplig information
- förklara adekvata termer och begrepp inom området
- förklara principerna för de i projektet ingående laboratorie- och undersökningsmetoderna
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
Färdigheter och förmåga
- planera och med adekvata metoder genomföra ett experimentellt eller metodologiskt inriktat forskningsprojekt
- muntligt och skriftligt redovisa ett självständigt arbete på ett vetenskapligt sätt
- kommunicera nya fakta och frågeställningar med olika grupper och därmed potentiellt bidra till yrkets och verksamhetens utveckling
- diskutera metodval
- muntligt och skriftligt redogöra för, samt kritiskt tolka och diskutera, erhållna resultat med berörda parter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och bedöma egna och andras arbeten
- följa etiska regler och riktlinjer för forskning och metodutveckling på djur och människor
- diskutera den egna kunskapsnivån och dess betydelse för arbetets genomförande och utfall
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen utgörs av individuellt arbete där den studerande får handledning vid ett laboratorium/avdelning där projektet utförs.
En obligatorisk projektplan ska lämnas in av den studerande under kursens första veckor.
Undervisningsspråk: engelska och svenska
Undervisning på engelska kan förekomma
Examinationsformer
Kursen examineras genom:
• En skriftlig projektplan
• Projektutförande, vilket innefattar ett godkänt handledarintyg
• En skriftlig rapport
• En muntlig redovisning vilken innefattar presentation av eget examensarbete, försvar av eget examensarbete, samt opponering på annan students examensarbete
Kompletteringar av projektplaner och rapporter: Examinator kan besluta att en enskild student kan få komplettera projektplaner och rapporter, då dessa utgör en del av kursens examinerande moment. Komplettering används då examinator bedömer att studenten har goda förutsättningar att uppnå godkänt. En projektplan eller rapport som inte blivit godkänd efter två inskickade kompletteringar blir underkänd. Examinator beslutar om inlämningsdatum för eventuella kompletteringar. Student som underkänts på momentet måste utföra momentet igen för möjlighet till godkänt resultat, vilket kan ske vid nästa ordinarie tillfälle. Det är inte tillåtet att komplettera en redan godkänd rapport för att erhålla betyget väl godkänd.
Om studenten underkänns på sitt projektutförande så hänvisas studenten till att genomföra ett nytt projekt vid nästa kurstillfälle.
Närvaro är obligatorisk vid muntlig redovisning och frånvaro tas igen vid ett senare utannonserat tillfälle eller vid nästa kurstillfälle. Om studenten underkänns på muntlig redovisning tas detta igen vid ett senare utannonserat tillfälle eller vid nästa kurstillfälle.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyg G på hel kurs krävs att studenten har betyg G på samtliga examinationer.
För att få betyg VG på hel kurs krävs att studenten har betyg VG på skriftlig rapport samt VG på muntlig redovisning vilken innefattar presentation av eget examensarbete, försvar av eget examensarbete, samt opponering på annan students examensarbete.
Kursvärdering
Kursvärdering sker genom en skriftlig enkät på studenternas lärplattform, samt muntligt i dialog med studenterna. Kursansvarig lärare sammanställer analys av kursvärdering och ger förslag till utveckling av kursen. Analys och förslag återkopplas till studenterna och publiceras på studenternas lärplattform, samt redovisas i samband med ny kursomgång.