Fotografisk gestaltning IV – metod, kontext och format
Photographic Composition IV – Method, Context and Format
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en programkurs som ges termin 4.
Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i fotografi, 180 hp (K1FOT).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Minst 60 högskolepoäng (hp) inom Konstnärligt kandidatprogram i fotografi, inklusive godkänt resultat på följande kurser:
- Fotografisk gestaltning I – introduktion till fotografiska metoder och praktiker, 15 hp
- Fotografisk gestaltning II – utveckling av fotografiska metoder och praktiker, 15 hp
- Fotografisk gestaltning III – metod, kontext och format, 15 hp.
Innehåll
Kursen utforskar hur fotografiskt material kan bearbetas och utvecklas för både tryckta och digitala publiceringsformat. Fokus ligger på att fördjupa färdigheten i att skapa tematiska och innehållsmässiga sammanhang, anpassade efter olika publiceringstekniker och kontexter.
Studenterna utvecklar sin förmåga att skapa fotografiska arbeten för publicering genom medvetna val av format, teknik och material i relation till innehållet. Genom att arbeta med serier och sekvenser undersöks hur fotografiet blir meningsskapande och hur uttrycket påverkas av olika publiceringsval. Särskild vikt läggs vid samspelet mellan fotografiets innehåll och dess fysiska egenskaper för att förmedla betydelse.
Kursen behandlar även samtida publiceringsformat inom fotografi, fotobokens historia och olika former av artist’s books.
Arbetsprocessen kombinerar självständigt arbete med diskussioner om det egna och andras projekt. Samtalen fokuserar på hur metoder, tekniker och materialval påverkar innehåll och uttryck, med särskilt fokus på publiceringsformatens betydelse i samtida fotografi.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
- identifiera och beskriva hur fotografer historiskt och i samtiden arbetat med ett fotografiskt material avsett för publicering med fokus på tematik, metod, teknik, val av motiv, format och andra faktorer som har betydelse för uttrycket och upplevelsen av publikationen
- ge exempel på olika tekniker som kan användas för att utforma fotografiska publikationer
- identifiera och jämföra hur uttryck och innehåll förändras genom att organisera fotografiskt material i serier eller sekvenser
Färdigheter och förmåga
- undersöka och bearbeta ett fotografiskt material utifrån ett valt ämne eller en problemställning, med syfte att anpassa det för publicering i ett specificerat publiceringsformat
- planera och genomföra ett fotografiskt arbete avsett för publicering, där tematik, metod, teknik, presentationsformer, format och kontext utforskas, analyseras och testas
- färdigställa fotografiska arbeten utifrån givna publiceringsformat och inom en given tidsram
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur valet av bilder, ordning, format, teknik och rytm påverkar upplevelsen av egna och andras fotografiska publikationer
- värdera och reflektera över hur valet av fotografiskt material, teknik och format stödjer egna och andras intentioner med fotografiska publikationer
- diskutera egna och andras fotografiska arbeten i relation till olika publiceringsformat för fotografi i samtiden.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Kursen består av individuell handledning, kritikklass, workshoppar och studiebesök.
Undervisningsspråket är svenska och engelska. Undervisningsspråket kan till stor del komma att vara engelska om utbytesstudenter deltar i kursen.
Examinationsformer
Lärandemålen examineras genom
- eget fotografiskt arbete
- muntlig presentation och redovisning i kritikklasser
- individuell projektbeskrivning
- muntlig reflektion kring eget och andras fotografiska arbete.
Deltagande i kritikklasser är obligatoriskt.
Uppsamlande seminarium för muntliga examinationsuppgifter anordnas för studenter som inte deltagit vid tidigare examinationstillfällen. I särskilda fall kan alternativ redovisningsform beslutas av examinator.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Studenten står själv för egna kostnader i samband med kursens genomförande.