Kursplan

Organisering och ledning av hälso- och sjukvård

Organization and leadership of healthcare

Kurs
VP8800
Avancerad nivå
7,5 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
VÅ Vårdområdet 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4519
Ikraftträdandedatum
2026-01-19
Beslutsdatum
2025-11-25
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Hälso- och sjukvårdens styrning, 2 högskolepoäng
Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Ledarskapets betydelse med fokus på teamarbete, 2 högskolepoäng
Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Implementering av innovation/ förbättringsarbete inom hälso- och sjukvården, 3,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som obligatorisk/valfri kurs i Specialistsjuksköterskeprogrammet enligt respektive inriktnings utbildningsplan, 60 högskolepoäng. Kursen kan även ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

SAVÅA Vårdpedagogik - A1F Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs yrkesexamen inom något av hälsovetenskapens
huvudområden samt Svenska B och Engelska A eller motsvarande.

Innehåll

Organisering och samverkan i vårdorganisationer 
Teorier och begrepp inom ledarskap och teamarbete inom hälso- och sjukvården
Implementering av innovationer och evidensbaserad vård såsom kontinuerligt förbättringsarbete
Vårdkultur
Personcentrering och patientnära vård

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • förklara organisationsteorier och dess användningsområde inom hälso- och sjukvård 
  • analysera och redogöra för ledarskapsteorier och dess tillämpningar i hälso- och sjukvård.
  • förklara ledarskapets betydelse för implementering av innovationer och evidensbaserad vård såsom kontinuerligt förbättringsarbete för god patientsäkerhet 

Färdigheter och förmåga

  • analysera organiseringens betydelse för hälso- och sjukvårdens uppdrag och måluppfyllelse
  • analysera hur ledarskapet kommer till uttryck inom hälso- och sjukvården med fokus på teamarbete avseende funktion, sammansättning och samverkan
  • beskriva och förklara system som möjliggör och hindrar verksamhetsutveckling, nyttiggörande och innovation inom hälso- och sjukvårdssektorn
  • planera, genomföra och utvärdera en innovation i form av ett förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera hälso- och sjukvårdskontext i relation till organisation och ledarskap
  • kritiskt värdera evidens och innovation i hälso- och sjukvård
  • argumentera för hur faktorer såsom makt, kultur, genus och hållbar utveckling har betydelse för organisering och styrning av hälso- och sjukvård

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar,
arbete i grupp,
inläsning av litteratur och seminarier

Undervisningsspråk: svenska

Föreläsningar kan förekomma på engelska

Examinationsformer

Examination sker genom:

Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Hälso- och sjukvårdens styrning (2 hp)
Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Ledarskapets betydelse inom hälso- och sjukvården med fokus på teamarbete (2 hp)

Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Implementering av innovation/förbättringsarbete inom hälso- och sjukvården (3,5 hp)

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

Innehållet i kursen motsvaras av innehållet i kursen Ledarskap och lärande OM7600.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.

Kursen är nätbaserad, vilket kräver att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.