Organisering och ledning av hälso- och sjukvård
Organization and leadership of healthcare
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som obligatorisk/valfri kurs i Specialistsjuksköterskeprogrammet enligt respektive inriktnings utbildningsplan, 60 högskolepoäng. Kursen kan även ges som fristående kurs.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs yrkesexamen inom något av hälsovetenskapens
huvudområden samt Svenska B och Engelska A eller motsvarande.
Innehåll
Organisering och samverkan i vårdorganisationer
Teorier och begrepp inom ledarskap och teamarbete inom hälso- och sjukvården
Implementering av innovationer och evidensbaserad vård såsom kontinuerligt förbättringsarbete
Vårdkultur
Personcentrering och patientnära vård
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara organisationsteorier och dess användningsområde inom hälso- och sjukvård
- analysera och redogöra för ledarskapsteorier och dess tillämpningar i hälso- och sjukvård.
- förklara ledarskapets betydelse för implementering av innovationer och evidensbaserad vård såsom kontinuerligt förbättringsarbete för god patientsäkerhet
Färdigheter och förmåga
- analysera organiseringens betydelse för hälso- och sjukvårdens uppdrag och måluppfyllelse
- analysera hur ledarskapet kommer till uttryck inom hälso- och sjukvården med fokus på teamarbete avseende funktion, sammansättning och samverkan
- beskriva och förklara system som möjliggör och hindrar verksamhetsutveckling, nyttiggörande och innovation inom hälso- och sjukvårdssektorn
- planera, genomföra och utvärdera en innovation i form av ett förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera hälso- och sjukvårdskontext i relation till organisation och ledarskap
- kritiskt värdera evidens och innovation i hälso- och sjukvård
- argumentera för hur faktorer såsom makt, kultur, genus och hållbar utveckling har betydelse för organisering och styrning av hälso- och sjukvård
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Föreläsningar,
arbete i grupp,
inläsning av litteratur och seminarier
Undervisningsspråk: svenska
Föreläsningar kan förekomma på engelska
Examinationsformer
Examination sker genom:
Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Hälso- och sjukvårdens styrning (2 hp)
Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Ledarskapets betydelse inom hälso- och sjukvården med fokus på teamarbete (2 hp)
Skriftlig individuell inlämningsuppgift: Implementering av innovation/förbättringsarbete inom hälso- och sjukvården (3,5 hp)
Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, ska sådan begäran inlämnas skriftligt till kursansvarig institution och bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap § 22).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Kursvärdering sker skriftligt samt muntligt i dialog med studenterna. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.
Övriga föreskrifter
Innehållet i kursen motsvaras av innehållet i kursen Ledarskap och lärande OM7600.
I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska studenten i normalfallet garanteras tillgång till minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) med utgångspunkt i kursens tidigare uppläggning.
Kursen är nätbaserad, vilket kräver att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.