Kursplan

Barn, ungdom och familj

Children, Youth and Family

Kurs
SQ4241
Grundnivå
10 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
VÅ Vårdområdet 40%
SA Samhällsvetenskapliga området 60%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3848
Ikraftträdandedatum
2025-11-07
Beslutsdatum
2025-11-06
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Barn, ungdom och familj, 10

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på grundnivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng.

Kursen är en valbar kurs och ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - G2F Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

Godkänt resultat från kurser SQ4111 Socialt arbete, 30 hp, SQ4122 Juridik för det sociala arbetet, 15 hp och SQ4131 Det sociala arbetets teorier, metoder och etik, 15 hp, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs Universitet eller har motsvarande kunskaper genom godkända studier om minst 60 hp inom närliggande område samt relevant yrkeserfarenhet.

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande genomgått kursen KSO001 Socialt arbete och välfärdspolitik för kompletterande socionomutbildning, 10 hp, enligt utbildningsplan för kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen, med godkänt resultat.

Innehåll

Kursen är en av tre kurser inom profilområdet barn och familj. Det övergripande syftet är att studenten lär sig kunskaper, färdigheter och värderingsförmågor som förbereder för socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer.

Kursen har fyra övergripande och delvis överlappande teman:

  • Risk- och skyddsfaktorer på individuell, social och strukturell nivå för barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
  • Metoder och förhållningssätt i socialt arbete med barn, unga och familjer
  • Utredningsarbete inom myndighetsutövande praktik
  • Reflektion över professionella förhållningssätt och den komplexitet som på olika nivåer präglar socialt arbete med barn, unga och familjer.

I kursen kombineras teoretisk undervisning och litteratur med exempel från det praktiska sociala arbetet genom bland annat gästföreläsningar från fältet.

Undervisningen innefattar också praktiska övningar inom samtal och utredning.

Kursen behandlar bland annat samhälleliga, sociala, psykologiska, juridiska och organisatoriska perspektiv samt betydelsen av maktdimensionerna klass, etnicitet och kön/genus.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • beskriva livsvillkor för barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer, på individ, grupp och strukturell nivå
  • beskriva våld i nära relationer och heders­relate­rat våld och förtryck, med särskilt fokus på barns utsatthet, och det sociala arbetets skyldigheter och möjligheter att förebygga våld samt att hjälpa och stödja barn som är våldsutsatta
  • med beaktande av aktuell forskning, redogöra för olika arbetssätt i socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
  • ange juridiska och organisatoriska ramvillkor som utgör förutsättningar för socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer


Färdigheter och förmåga

  • planera, genomföra och utvärdera utredande samtal med barn inom ramen för en social barnavårdsutredning 
  • analysera och dokumentera barns, ungdomars och familjers livssituationer och livsvillkor samt behov av stöd och skydd, inom ramen för en social barnavårdsutredning
  • identifiera hur teoretiska perspektiv inom socialt arbete bidrar till förståelser av barns, ungdomars och familjers utsatta livssituationer; hur de teoretiska perspektiven är relaterade till insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå; samt vilka konsekvenser det kan få för barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera aktuell forskning med relevans för socialt arbete, om barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer
  • problematisera professionella förhållningssätt i socialt arbete med barn, ungdomar och familjer i utsatta livssituationer, med beaktande av etiska aspekter och barn- respektive klientperspektiv

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Kursens undervisning består av läraktiviteter i varierande former såsom workshoppar, seminarier, grupparbeten, samtalsövningar och föreläsningar. Undervisningen bedrivs både i sal, utanför universitetets lokaler och i internetbaserad form.


Undervisningsspråk: svenska
Föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom två skriftliga och en muntlig examinationsuppgift: en skriftlig individuell hemtentamen och en skriftlig gruppuppgift som diskuteras vid ett examinerande slutseminarium.

I kursen ingår obligatorisk närvaro, och aktivt deltagande, vid fyra seminarier (två PFS- seminarier och två litteraturseminarier) och ett moment med samtalsövningar. Vid frånvaro, eller icke godkänt deltagande, vid ett eller två obligatoriska seminarier (varav max 1 PFS-seminarium) erbjuds studenten möjlighet till igentagning. Frånvaro, eller icke godkänt deltagande, vid fler än två obligatoriska seminarier kräver att studenten närvarar vid det/de missade tillfället/tillfällena kommande kursomgång.

Om den individuella skriftliga hemtentamen bedöms Underkänd (U) men ligger nära gränsen för betyget Godkänd (G) kan komplettering medges. Vid underkänd komplettering hänvisas studenten till omtentamenstillfället.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenterna erbjudas två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För godkänt betyg (G) krävs omdöme G på samtliga examinationsuppgifter och att därmed samtliga lärandemål uppfyllts, samt att studenten deltagit på obligatoriska moment.

För väl godkänd (VG) krävs dessutom att studenten uppfyllt kriterierna för VG i den individuella skriftliga hemtentamen.

Kursvärdering

Kursvärdering sker fortlöpande under kursen genom en dialog med studenterna samt genom ett särskilt kursutvärderingsprotokoll vid kursens slut. Förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.