Kursplan

Vetenskapligt arbete i socialt arbete

Scientific Work in Social Work

Kurs
SW2226
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 100%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/4700
Ikraftträdandedatum
2026-01-19
Beslutsdatum
2025-12-05
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Vetenskapligt arbete i socialt arbete, 15 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en fördjupningskurs på avancerad nivå och ingår i masterprogrammet i socialt arbete omfattande 120 högskolepoäng och ges även som fristående kurs. Kursen kan ingå i följande program: 1) Masterprogram i socialt arbete (S2MSA och S2SOA), 2) Fördjupningsprogram i socialt arbete (SSOPM) och 3) Masterprogram i missbruks- och beroendevetenskap med inriktning mot psykologi respektive socialt arbete (S2MIB).

Huvudområde: Socialt arbete

Fördjupning: A1E, Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - A1E Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Behörighetskrav

För att vara behörig till kursen krävs socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i annat näraliggande område. Därutöver krävs, för de som inte har en socionomexamen, fördjupningskurser i socialt arbete omfattande 30 högskolepoäng eller motsvarande kunskaper, samt kurser motsvarande 7,5 högskolepoäng i samhällsvetenskaplig metod på avancerad nivå, där senaste betygsdatum inte får vara äldre än 5 år vid kursstart.

Innehåll

Kursen omfattar följande moment:

  • Producerande och framläggande av PM 
  • Sökande av vetenskapliga referenser 
  • Insamlande av information 
  • Sammanställning och analys av information 
  • Framställande av skriftlig produkt som medger insikt i forskningsprocess och resultat 
  • Försvar av den skriftliga rapporten 
  • Opponering på annat vetenskapligt arbete inom ramen för kursen

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • planera, genomföra, presentera och försvara ett välstrukturerat och stringent vetenskapligt arbete (examensarbete)
  • analysera och diskutera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer inom aktuellt forskningsfält.

Färdigheter och förmåga 

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt använda olika teoretiska perspektiv inom socialt arbete
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar, planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
  • visa förmåga att i ett offentligt sammanhang och i dialog med olika grupper kunna framföra metodologisk och teoretisk kritik på ett vetenskapligt arbete på ett systematiskt och pedagogiskt sätt
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta inom kvalificerad verksamhet inom socialt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • göra bedömningar med hänsyn till forskningsetiska frågeställningar

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Det vetenskapliga arbetet genomförs individuellt eller i par med stöd av en av institutionen utsedd handledare. Handledning genomförs individuellt eller i grupp. Därtill sker undervisning i form av seminarier och workshops på campus och via webbplattform.

Undervisningsspråk: svenska

Examinationsformer

Kursen examineras genom ett självständigt skriftligt vetenskapligt arbete. Den skriftliga rapporten läggs fram och försvaras. Vidare ingår att kommentera/opponera på annat vetenskapligt arbete på avancerad nivå.

Den studerande skall ges möjlighet till åtminstone ett omtentamenstillfälle under en tid av ett år från kursens start därefter sker omtentamen i samband med ordinarie tentamenstillfälle. Antalet tentamenstillfällen är maximerade till fem tillfällen.

Om omdömet underkänt (U) ges på det självständiga vetenskapliga arbetet, men bedöms ligga nära gränsen för Godkänd (G) kan komplettering medges. Kompletterad uppgift bedöms enligt betygsskalan U–G. Vid omdömet underkänd komplettering eller om komplettering inte lämnas in inom utsatt tid hänvisas studenten till nästkommande examinationstillfälle.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). För godkänt betyg (G) krävs att samtliga mål ovan uppfylls. För väl godkänd (VG) krävs dessutom en mycket god förmåga att använda olika teoretiska perspektiv, en självständig och god analytisk förmåga samt att det vetenskapliga arbetet uppfyller högt ställda akademiska krav på såväl forskningsetiska överväganden som struktur, språkbehandling och presentation.

Kursvärdering

Kursen utvärderas skriftligt i ett särskilt utvärderingsprotokoll vid kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.