Magisteruppsats i svenska som andraspråk
Magister degree Project in Swedish as a Second Language
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen kan ingå i den rekommenderade studiegången mot en magister- och masterexamen i svenska som andraspråk. Kursen kan även läsas som fristående kurs och ingå i en magister-/masterexamen i svenska som andraspråk, eller andra ämnen.
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
Avklarade obligatoriska kurser på avancerad nivå: SSA265 Individperspektiv på andraspråksinlärning, SSA266 Sociala perspektiv på andraspråksutveckling, SSA257 Litteracitet i en flerspråkig kontext samt SSA254 Metoder inom andraspråksforskning, eller motsvarande kunskaper.
Detta förutsätter i sin tur kandidatexamen med 90 hp, inklusive ett självständigt språkvetenskapligt arbete om minst 15 hp i något av huvudområdena svenska som andraspråk, svenska språket/nordiska språk, allmän språkvetenskap/lingvistik eller moderna språk med språkvetenskaplig inriktning samt ytterligare 90 hp utöver huvudämnet, eller motsvarande kunskaper.
Därutöver krävs språkkunskaper motsvarande:
Svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 och Engelska 6
Eller:
Svenska nivå 3 eller Svenska som andraspråk nivå 3 och Engelska nivå 2
Innehåll
Kursen omfattar aktivt deltagande i en seminariegrupp samt en självständig och teoretiskt förankrad undersökning av ett vetenskapligt problem inom andraspråks- och flerspråkighetsforskningen med särskilt fokus på ämnesområdet svenska som andraspråk. Undersökningen redovisas i form av en vetenskaplig uppsats.
Mål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna
- identifiera och med handledares stöd avgränsa ett språkvetenskapligt ämne så att det blir hanterbart inom ramen för uppgiften samt förankra ämnet i relevant och tillämplig teori
- självständigt och med viss säkerhet genomföra en språkvetenskaplig undersökning av begränsad omfattning inom flerspråkighetsområdet med särskilt fokus på svenska som andraspråk,
- motivera metodval och teoretisk förankring med egna ord utifrån ämnesvalet, relaterade undersökningar och god vetenskaplig praxis samt relatera undersökningens resultat till teori och metod
- redovisa undersökningen i en uppsats som uppfyller de innehållsliga och språkliga kraven inom ämnet
- självständigt sammanfatta, diskutera samt kritiskt förhålla sig till annat vetenskapligt arbete inom samma vetenskapsområde och på samma nivå
- aktivt och självständigt bidra i seminariediskussioner
- visa god förmåga till kritisk bedömning och vetenskaplig argumentation
- visa fördjupad förmåga att använda det svenska språket i tal och skrift på ett sätt som i allmänhet är väl anpassat till situation och syfte, och i synnerhet till den akademiska genren.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Handledning tilldelas inom ramen för studentens förstagångsregistrerade tillfälle. Vid handledning utanför förstagångsregistrering, gör studierektor en rimlighetsbedömning, med hänsyn tagen till institutionens resurser, av ytterligare handledningstid.
Handledning utan registrering på pågående/kommande kurstillfälle medges som regel inte.
Undervisningsspråk: svenska
Examinationsformer
Kursen examineras dels genom aktivt deltagande och muntlig examination vid ett antal seminarier, inklusive uppsatsseminarium med opponent- och respondentskap, dels genom författande av en vetenskaplig uppsats.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.