Hållbar arbetsmarknad
Sustainable labor market
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges dels inom ramen för Magisterprogrammet i arbetsvetenskap dels som fristående kurs inom huvudområdet Arbetsvetenskap. Kursen är obligatorisk för erhållande av Filosofie magisterexamen i arbetsvetenskap.
Kursen kan ingå i följande program: 1) Arbetsvetenskap, magisterprogram (S2ARB)
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs samhällsvetenskaplig kandidatexamen omfattande 180hp. Dessutom krävs språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3/Svenska nivå 3.
Innehåll
Globalisering och annan samhällsomvandling håller på att förändra förutsättningarna för arbetslivet på 2000-talet. Det globala sammanhang, inom vilket dessa förändringar äger rum, belyses i syfte att ge de studerande underlag för bedömningar av aktuella utvecklingstendenser.
Anställningsförhållande (Employment Relations/Industrial Relations) och arbetsmarknadens funktionssätt, dess aktörer och institutioner för lönebildning och fastställande av andra anställningsvillkor analyseras utifrån olika perspektiv. Klassiska Employment Relations/Industrial Relations-teorier ställs mot nya sätt att förstå anställningsförhållanden och arbetsmarknadsrelationer.
Med utgångspunkt i den svenska och skandinaviska modellen för arbetsmarknadsrelationer presenteras fackliga organisationernas, arbetsgivarorganisationernas och statens roll på den svenska arbetsmarknaden. Kursen beskriver arbetsmarknads och sysselsättningspolitik och dess inverkan på sysselsättning och arbetslöshet.
Andra sätt att organisera arbetsmarknadsrelationer beskrivs. Särskilt behandlas Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland, Skandinaviska länderna, Ostasien och Östeuropa. De multinationella företagens roll behandlas liksom nya sätt att hantera anställningsförhållanden, exempelvis i relation till HRM, gig-ekonomi och ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
Mål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva arbetsmarknadssystemets aktörer, institutioner och funktionssätt
- beskriva det svenska arbetsmarknadssystemet och förklara framväxten med avseende på, klass-, könsmässiga och kulturella förutsättningar och konsekvenser
- relatera det svenska arbetsmarknadssystemet till motsvarande utveckling i några av de stora industriländerna i Europa och länder i tredje världen. Beskriva utvecklingen fram till nuläget med utblickar mot framtiden
- redogöra för olika teoretiska perspektiv för att förstå arbetsmarknad och anställningsrelationer
Färdighet och förmåga
- kritiskt analysera arbetslivets villkor såväl i Sverige som globalt
- urskilja och identifiera viktiga aspekter av framtida utvecklingsmöjligheter i arbetslivet och av välfärdsstaten i förhållande till globalisering, modern kommunikationsteknologi och ett integrerat Europa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- redogöra för och värdera innebörden av ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet på arbetsmarknaden
Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningsspråk: svenska och svenska.
Examinationsformer
Kursen examineras genom en individuell skriftlig examinationsuppgift på vardera delkurs. I kursen ingår även en eller fler obligatoriska seminarier. Frånvaro vid obligatoriskt moment kan komma att ersättas med alternativ uppgift.
Restriktioner angående användandet av generativ AI anges på lärplattform eller motsvarande. Student är skyldiga att informera sig om gällande regler för examinerande inslag som exempelvis inlämningsuppgifter, seminarieuppgifter och tentamina i den aktuella kursen.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
Komplettering av underkänd studentprestation vid examination kan komma att medges för att uppnå betyget Godkänd. Kursbetyget baseras på en sammanvägning av betygsomdömena på den allmänna översikten och den tematiska fördjupningen. För godkänt krävs att alla examinerande moment bedömts med minst godkänt. För att erhålla betyget Väl godkänd krävs att delkursen Teoretisk översiktskurs bedöms med betyget Väl godkänd.
Kursvärdering
Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.