Litteraturlista

Vetenskapsteori för lärare

Theory of science for teachers

Kurs
VT1600
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2025 (2025-09-01)
Beslutsdatum
2025-05-31

Diarienummer GU 2025/1965

Matta, Corrado (2020). På vetenskaplig grund: En vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter. Stockholm, Liber

Övrig litteratur tillhandahålles digitalt.

Övrig litteratur:

Forsberg, Eva & Daniel Sundberg 2019. Att utveckla undervisningen - en fråga om evidens eller professionellt omdöme. I: Y. Ståhle, M. Waermö & V. Lindberg (red), Att utveckla forskningsbaserad undervisning: Analyser, utmaningar och exempel. Stockholm: Natur och Kultur, 29-50.

Biesta, Gert J. (2016). Good Education in an Age of Measurement: Ethics, Politics, Democracy. London: Routledge. Chapter 2, Evidence-Based Education between Science and Democracy, 28-49.

Chalmers, A. (2003) Vad är vetenskap egentligen? (3., omarb. uppl.) Nora: Nya Doxa. Kapitel 1, 4, 5, 8

eller
Chalmers, A. (2013). What is this thing called science? (Fourth edition.). Hackett Publishing Company, Inc. http://ezproxy.ub.gu.se/login?url=https://ebookcentral.proquest.com/lib/GU/detail.action?docID=1181566 Kapitel 1, 4, 5, 8

Feuer, Michael J., Lisa Towne & Richard J. Shavelson 2002. Scientific Culture and Educational Research. Educational Researcher 31(8), 4–14.

Gorur, R., Hamilton, M., Lundahl, C., & Sjödin, E. S. (2019). Politics by other means? STS and research in education. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40(1), 1-15.

Gorur, R. (2011). ANT on the PISA trail: Following the statistical pursuit of certainty. Educational Philosophy and Theory, 43(sup1), 76-93.

Jarl, M,. Blossing, U., & Andersson, K. (2017). Att organisera för skolframgång: Strategier för en likvärdig skola. Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 5, Varför lyckas vissa skolor bättre än andra, 140-156.

Kjørup, S. (2009). Människovetenskaperna: problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori. (2., [rev. och uppdaterade] uppl.) Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1, 4, 6, 13, 15, 17

(UTGÅR) Langer, S. K. (1979). Philosophy in a new key: A study in the symbolism of reason, rite and art (3rd ed). Harvard university press.

Sismondo, S. (2010) An Introduction to Science and Technology Studies (2. Uppl.) Malden: Blackwell Publishing. Kapitel 5, 8, 10 och 11

Skolforskningsinstitutet (2017). Klassrumsdialog i matematikundervisningen. Skolforskningsinstitutets systematiska översikter

Timmermans, S., & Epstein, S. (2010). A world of standards but not a standard world: Toward a sociology of standards and standardization. Annual review of Sociology, 36, 69-89.