Datakoder
Foto: Markus Spiske

Två samhällsvetare i polisens tjänst

När Julia Lord praktiserade på polisens nationella operativa avdelning, Noa, var Maj Gustafsson hennes handledare. Nu har även Julia fått jobb inom Polismyndigheten. Möt två samhällsvetare från Göteborgs universitet som deltar i kampen mot den alltmer komplexa brottsligheten.

Julia Lord

Ålder: 24 år.

Yrkestitel: Handläggare i gruppen för komplexa cyberbrott.

Arbetsplats: IT-brottscentrum i polisregion Väst.

Blev anställd: I februari 2023.

Utbildning: Europaprogrammet, statsvetenskaplig inriktning 2018–2021, Master’s Programme in European Studies, Social Science Track 2021–2023.

Gjorde praktik: VT 2022.

Tog examen: ”Jag skriver på min masteruppsats just nu. Uppsatsskrivandet har dragit ut lite på tiden eftersom jag fick jobb lite tidigare än tänkt, men siktar på att lämna in i sommar!”

Julias tre tips till den som funderar på att göra praktik

• Sök, sök, sök! Försök tänka utanför boxen kring var du kan praktisera någonstans. Du kommer lära dig otroligt mycket var du än hamnar. Fundera på vad du vill få ut av din praktik, och försök söka praktik utifrån det.
  • Praktik är en möjlighet för dig att bygga ett kontaktnät som kan bli viktigt för dig i framtiden. Försök påminna dig själv om det under praktiken. Ta en kaffe med kollegan du kanske inte vågat prata med än, lägg personers namn på minnet, försök lära känna folk helt enkelt!
  • Våga lita på att du kan! Ta initiativ! Kom med dina bra idéer! Du som praktikant kommer att komma med helt nya perspektiv som kollegorna på din praktikplats inte kanske har tänkt på.

Julia Lord

Maj Gustafsson

Ålder: 38 år.

Yrkestitel: EU-samordnare.

Arbetsplats: Gruppen för EU-samordning, Internationella enheten, Nationella operativa avdelningen, Polismyndigheten, Stockholm.

Utbildning: Politices kandidatexamen samt masterexamen i Europakunskap från Göteborgs universitet.

Examensår: 2014.

Övrigt: Efter studierna har hon bland annat arbetat med EU-frågor på EU-kommissionen i Bryssel samt på Regeringskansliet, hon har varit utsänd som politisk rådgivare till EU:s militära insats i Medelhavet. Maj är även valobservatör för OSSE i Folke Bernadotteakademins regi.

Maj Gustafsson