Textpraktiker I
Literary Practices I
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen ges som programkurs under termin 1.
Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i litterär gestaltning 180 hp (K1LIT).
Huvudområde med fördjupning
Behörighet
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla studenternas förmåga att skriva litterära texter och deras förmåga att samtala om litterära texter under arbete. Under kursen prövar studenten att skriva i olika litterära former och att utforska olika genreuttryck. Studenterna tilldelas kortare och längre skrivuppgifter där olika former och genrer utforskas praktiskt. Texterna som ventileras på seminarier där studenterna tränar på att reflektera över egna och andras texter, särskilt med hänsyn till frågor om form- och genremässiga begränsningar och möjligheter. Kursen ger också utrymme för studenterna att formulera, påbörja och diskutera egna litterära projekt, vilka ventileras på seminarier.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva egna och andras litterära texter utifrån dess formella och genremässiga egenskaper
- identifiera strategier för att samtala om litterära texter under arbete
Färdighet och förmåga
- skriva texter utifrån på förhand givna premisser
- läsa och samtala om litterära texter i under arbete
- formulera och initiera ett eget litterärt projekt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över val av form och genre som utgångspunkt för skrivande
- reflektera över litterära texter i process med avseende på textens utvecklingsmöjligheter.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen sker i form av seminarier och eget skrivande.
Undervisningspråket är huvudsakligen svenska. Även norska och danska förekommer.
Examinationsformer
Kursens lärandemål examineras genom skrivuppgifter som lämnas in och ventileras på vid kursens seminarier.
Komplettering av examinerad studentprestation kan komma att medges. Möjligheten till komplettering bedöms individuellt och beslutas av examinator. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.
Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
Kursvärdering
Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.