Utbildningsplan

Tandteknikerprogrammet

Programme in Dental Technology

Program
O1TTP
180 högskolepoäng (hp)

Om utbildningsplanen

Giltig fr.o.m.
Vårtermin 2024
Diarienummer
GU 2025/3690
Ikraftträdandedatum
2026-08-31
Beslutsdatum
2025-10-13
Gäller från termin
Höstterminen 2026
Beslutsfattare
Dekan vid fakultet
Startar på grundnivå och slutar på avancerad nivå
Nej

Syfte

Syftet med programmet är att studenten förvärvar sådana kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta självständigt som tandtekniker inom olika delar av den dentala branschen. Programmet leder till en akademisk yrkesexamen och en generell akademisk examen (kandidatexamen) och förbereder studenten för fortsatt utbildning på avancerad nivå.

Tandteknikerprogrammet ska genomsyras av ett kritiskt, vetenskapligt och professionellt förhållningssätt, hållbarhet samt ha ett patientcentrerat fokus. Studenterna ska erhålla goda kunskaper inom materialvetenskap och design samt kunna kommunicera dessa och samarbeta med tandvårdens olika aktörer. Studenterna ska kunna tillverka olika specialanpassade konstruktioner av hög kvalitet utifrån den specifika patientens behov. De utexaminerade tandteknikerna ska vara förberedda på en föränderlig bransch med snabb teknik- och materialutveckling och ska ha förståelse för vikten av självständigt och livslångt lärande.

Behörighet

Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2 eller Matematik nivå 2a eller nivå 2b eller nivå 2c, Naturkunskap nivå 2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1 + 1a2

Examen och huvudområde

Utbildningen leder till Tandteknikerexamen (Degree of Bachelor of Science in Dental Technology). Utbildningen leder till Odontologie kandidatexamen med huvudområdet Tandteknik (Degree of Bachelor of Dental Science with a major in Dental Technology).

Innehåll

Innehållet i utbildningen är upplagt så att i takt med att kunskaper och färdigheter utvecklas ställs större krav på att kunna se helhet och ett bredare perspektiv med patienten i fokus. Progressionen tydliggörs genom att undervisningen grundar sig i den friska, fullt betandade individen och vidare till patienten med tilltagande komplexitet i behandlingsbehov och behov av specialanpassade tandtekniska ersättningar. Kurserna är tematiska och integrerar teoretisk, forskningsbaserad kunskap med praktiska tillämpningar för en successiv progression av lärandemålen relaterat ämnesområdet tandteknik och professionen som tandtekniker.

Lärandeaktiviteter sker vanligen i form av seminarier, föreläsningar, demonstrationer, individuell handledning samt tillämpningsövningar. Examinationsformerna varierar för ett breddat deltagande. Stor vikt läggs vid att utveckla studenternas professionella förhållningssätt och förmåga till kritiskt och analytiskt tänkande.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) omfattande 30hp ingår i programmet inom kurserna Tandteknisk professionstillämpning 1 och 2.

Undervisningsspråk är svenska men engelska kan förekomma. Engelsk och svenskspråkig litteratur används.

Samtliga kurser i programmet är obligatoriska.


År 1

Introduktion till tandteknikerprogrammet, 5hp

Tandteknik 1 - Oral anatomi och funktion, 25hp

Tandteknik 2 - Tandstödda entandskonstruktioner, 27hp

Vetenskaplig teori och metod 1, 3hp


År 2

Tandteknik 3 - Tandstödda brokonstruktioner, 26hp

Tandteknik 4 - Implantatstödda konstruktioner, 22hp

Vetenskaplig teori och metod 2, 4hp

Vetenskaplig teori och metod 3, 3hp

Organisation och kommunikation, 5hp


År 3

Tandteknik 5 - Avtagbara protetiska konstruktioner, 15hp

Tandteknik Examensarbete 1, 5hp

Tandteknik Examensarbete 2, 10hp

Tandteknisk professionstillämpning 1, 10hp

Tandteknisk professionstillämpning 2, 20hp

Mål

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.


Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.


Generella mål för tandteknikerexamen

Omfattning

Tandteknikerexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.


Mål

För tandteknikerexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som tandtekniker.


Kunskap och förståelse

För tandteknikerexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa kunskap om relevanta metoder inom området och om odontologiska behandlingsprinciper, och
  • visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön. 


Färdighet och förmåga

För tandteknikerexamen ska studenten

  • visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att framställa olika typer av tandtekniska arbeten som används inom tandvården,
  • visa förmåga att bedöma och utvärdera kvaliteten på tandtekniska arbeten, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information och att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten. 


Värderingsförmåga och förhållningssätt

För tandteknikerexamen ska studenten

  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov,
  • visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. 


Självständigt arbete (examensarbete)

För tandteknikerexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.


Övrigt

För tandteknikerexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.


Generella mål för kandidatexamen

Kunskap och förståelse

För kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. 


Färdighet och förmåga

För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser. 


Värderingsförmåga och förhållningssätt

För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens. 


Lokala mål

För Tandteknikerexamen vid Göteborgs universitet gäller följande lokala mål i tillägg till ovan beskrivna mål:


Kunskap och förståelse

För tandteknikerexamen och kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap om begreppet hållbar utveckling och förståelse för hur de material som används inom tandvården påverkar naturmiljö, sociala förhållanden och ekonomi i ett globalt perspektiv idag och i framtiden.


Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsrelaterat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Hållbarhetsmärkning

Programmet är hållbarhetsrelaterat, vilket innebär att minst ett av programmets mål tydligt visar att programmets innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Övergångsbestämmelser

Denna utbildningsplan ersätter utbildningsplan fastställd 2006-11-15. Utbildningsplanen gäller för studenter som påbörjar sina studier fr.o.m. höstterminen 2020 och tillsvidare. Studenter antagna till programmet enligt tidigare utbildningsplan och som efter uppehåll önskar återuppta studierna, ska kontakta studievägledare för planering av fortsatta studier.

Övriga föreskrifter

Utbildningsprogrammen vid Sahlgrenska akademin har som särskild målsättning att bidra till insikt att främja

  • en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd samt rättvisa 
  • ökad medvetenhet om genus, jämställdhet och likabehandling. 


VFU är förlagt till en arbetsplats i Sverige. Det finns även möjlighet till VFU-placering utanför Sverige. Placeringen kan innebära kostnader för resor och tillfälligt boende för studenten.

Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.

Platsgaranti

Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti till samtliga i utbildningsplanen angivna kurser, under förutsättning att kursernas förkunskapskrav uppfylls.