Tandläkarprogrammet
Degree of Master of Science in Dental Surgery
Om utbildningsplanen
Syfte
Syftet med programmet är att studenten förvärvar en akademisk yrkesexamen som leder fram till sådana kunskaper och färdigheter som krävs för att arbeta självständigt som tandläkare i allmäntandvård. Programmet utgör grund för Socialstyrelsens utfärdande av legitimation som tandläkare. Programmet ligger även till grund för en generell examen på masternivå och förberedelse för fortsatt utbildning på forskarnivå.
Behörighet
Examen och huvudområde
Utbildningen leder till Tandläkarexamen (Degree of Master of Science in Dental Surgery). Utbildningen leder till Odontologie masterexamen med huvudområdet Odontologi (Degree of Master of Dental Science (120 credits) with a major in Odontology).
Programmets kurser ligger även till grund för en generell examen på masternivå. Examensbevis utfärdas på begäran av student.
Innehåll
Den pedagogik som tillämpas vid Sahlgrenska akademin är forskningsbaserad och innebär en problematisering av utbildningens innehåll och olika undervisningsformer för olika innehåll och sammanhang. Utbildningen utgår från en humanistisk människosyn. Det är också väsentligt att ha förståelse för de etiska krav tandläkaryrket ställer och de moraliska dilemman som kan uppstå i vården.
Studenten får genom verksamhetsförlagd utbildning möjlighet till tidig inblick i klinisk verksamhet som ett led i utvecklingen av en helhetssyn och förståelse för behovet av integrering av teori och praktik. Dessutom får studenten möjlighet till insikt i behovet av kunskap om såväl individens som det omgivande samhällets villkor. Under hela utbildningen finns studentaktiverande moment som bidrar till träning i kritiskt tänkande, självständighet och eget ansvarstagande för sina studier. Aktivt tillägnande av teoretiska kunskaper baseras till stor del på egen analys av vetenskaplig litteratur och diskussion i seminarier.
Den praktiska utbildningen på grundnivå är åtgärdscentrerad i form av kurser i klinisk teknik. Tre huvudmoment kännetecknar dessa kurser, träning av kliniska moment framför allt på modeller, egenreflektion och diskussion över arbetets genomförande. Inträdet i den kliniska traditionen sker också genom medverkan i återkommande ”kliniska dialoger” med patienten i centrum. Utbildningen skall utveckla de studerandes förmåga att självständigt formulera problem med klinisk anknytning, analysera, kommunicera och presentera dessa.
Inom den avancerade nivån av utbildningsprogrammet fördjupar och utvecklar den studerande sina kunskaper, färdigheter och förmågor från grundnivån i huvudsak via patientcentrerad verksamhet och ett självständigt vetenskapligt arbete. Handledaren är ansvarig för patienten, men låter efterhand studenten ta över mer och mer av det kliniska handlandet. Klinisk reflektion, d v s att ställa patientomhändertagandet i relation till relevant vetenskaplig litteratur, värderingar, etiska frågeställningar, egenreflektion och självvärdering, är genomgående centrala delar i utbildningen. Målet är att studenten ska utveckla sin förmåga att självständigt integrera, använda kunskaper och att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer.
Kurser inom grundnivå
År 1
- Introduktionskurs, 3 hp
- Grundläggande anatomi, 3 hp
- Människan i hälsa 1, 24 hp
- Människa i hälsa 2, 22 hp
- Odontologisk folkhälsovetenskap, 4 hp
- Psykologi och kommunikation, 4 hp
År 2
- Människan i ohälsa 1, 28 hp
- Vetenskapsteori och grundläggande biostatistik, 2 hp
- Människan i ohälsa 2, 18 hp
- Diagnostik och patientomhändertagande 1, 2 hp
- Sjukdomsprevention och hälsopedagogik, 10 hp
År 3
- Diagnostik och patientomhändertagande 2, 10 hp
- Farmakologi, 5 hp
- Anestesi, 2 hp
- Oral rehabilitering 1, 12 hp
- Behandlingsstrategier, 1 hp
- Oral rehabilitering 2, 12 hp
- Klinisk träning 1, 3 hp
- Klinisk odontologisk farmakologi, 2 hp
- Vetenskapsmetodik, 4 hp
- Odontologisk klinik 1, 9 hp
Kurser inom avancerad nivå
År 4
- Examensarbete 1, 10 hp
- Odontologisk klinik 2, 10 hp
- Vuxenklinik 1, 10 hp
- Odontologisk klinik 3, 10 hp
- Vuxenklinik 2, 10 hp
- Examensarbete 2, 10 hp
År 5
- Vuxenklinik 3, 10 hp
- Barnklinik 1, 10 hp
- Examensarbete 3, 10 hp
- Vuxenklinik 4, 10 hp
- Barnklinik 2, 10 hp
- Gerodontologi, 4 hp
- Ledarskap, 6 hp
Mål
Generella mål för tandläkarexamen
För tandläkarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som tandläkare.
Kunskap och förståelse
För tandläkarexamen ska studenten
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för sambandet mellan patientens orala hälsotillstånd och hans eller hennes allmänna hälsotillstånd och medicinska tillstånd samt andra bakomliggande faktorer,
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer,
- visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö,
- visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för tandvården, och
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För tandläkarexamen ska studenten
- visa förmåga att självständigt diagnostisera och behandla sjukdomar och anomalier i tänder, munhåla, käkar och omgivande vävnader hos patienter i olika åldrar och med olika behov,
- visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom tandvården för såväl individer som grupper av patienter,
- visa fördjupad förmåga att planera, leda, samordna och utveckla tandvårdsarbete,
- visa förmåga att utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs vid kvalitetssäkring,
- visa fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med samtliga personalgrupper inom tandvården, liksom med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg, och
- visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandläkarexamen ska studenten
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandläkarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
Övrigt
För tandläkarexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Generella mål för masterexamen
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Hållbarhetsmärkning
Övergångsbestämmelser
Student som har påbörjat studierna enligt en tidigare utbildningsplan och efter studieuppehåll måste fortsätta studierna enligt denna utbildningsplan ska kontakta studievägledningen för planering av fortsatta studier.
Övriga föreskrifter
Uppföljning och utvärdering av programmet sker i enlighet med gällande Policy för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning vid Göteborgs universitet.
Behörighetskrav för tillträde till fortsatta studier inom programmet föreskrivs i respektive kursplan.
Möjlighet föreligger till internationellt utbyte för tillgodoräknande av motsvarande kurser inom utbildningsprogrammet.
Undervisningsspråk är svenska men kurser på engelska kan förekomma. Engelsk- och svenskspråkig litteratur används.
Muntliga och skriftliga kursvärderingar görs kontinuerligt av samtliga kurser. Utvärdering av hela tandläkarprogrammet och av samtliga involverade parter sker i slutet av utbildningen. Återkoppling sker till studenterna. Kvalitetsutveckling av kurser och program baserat på dessa utvärderingar sker kontinuerligt.
All verksamhet vid Sahlgrenska akademin skall främja en hållbar utveckling, som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa.
Platsgaranti
Student som i föreskriven takt följer programmet har platsgaranti till kurserna inom programmet.