Systemutveckling och tillämpad programmering
Systems Development and Applied Programming
Om kursplanen
Betygsskala
Kursens moduler
Inplacering
Kursen är en obligatorisk kurs inom Systemvetenskap: samhällets digitalisering kandidatprogram (N1SYD).
Huvudområde med fördjupning
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs genomgången kurs TIG210 Introduktion till programmering, eller motsvarande.
Innehåll
Systemanalys och design är nyckelaktiviteter för att programmera användbar mjukvara. Sådana färdigheter är mycket efterfrågade. Inom mjukvaruutveckling är ett objektorienterat tillvägagångssätt det vanligaste sättet att möta ökande programkomplexitet. Objektorienterade principer och modelleringspraxis hjälper programmerare att skala programvara lättare, ökar dess underhållbarhet och gör koden mer mottaglig för förändringar. Kursen täcker de huvudsakliga faserna i mjukvaruutvecklingens livscykler och hur de relaterar till objektorienterad analys och design. Studenterna lär sig hur man designar databaser för att stödja affärsfunktioner att lagra data. De lär sig även att utvärdera hållbarhetsutmaningar kopplade till mjukvaruutveckling, som till exempel integritetsproblem till följd av dataspridning.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och förklara centrala begrepp inom objektorienterad programmering;
- beskriva lämpliga processer och metoder för mjukvaruutveckling;
- förklara centrala begrepp inom databasdesign;
Färdighet och förmåga
- analysera och designa mjukvarusystem utifrån objektorienterade principer;
- designa och fråga databassystem;
- modellerna och kommunicera design;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt utvärdera designen av program;
- utvärdera hållbarhetsproblem och utmaningar i mjukvaruutveckling, såväl som sådana problem och utmaningar som har sin rot i mjukvaruutveckling.
Hållbarhetsmärkning
Former för undervisning
Undervisningen ges genom föreläsningar och workshops. Kursen syftar till att ge omfattande formativ bedömning i form av en gruppövning, samt summativ bedömning i form av en avslutande tentamen. För detta ändamål förväntas studenterna aktivt delta och bidra till sitt eget och andra studenters lärande.
Examinationsformer
Kursen examineras genom en tentamen (10 hp) och en gruppövning (5 hp).
Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).
Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.
Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.
Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.
Betyg
På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
På tentamen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
På gruppövningen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).
För att få betyget G på kursen krävs betyget G på båda delarna av examinationen. För att få betyget VG på hela kursen, krävs betyget VG på tentamen, och betyget G på gruppövningen.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att redovisa erfarenheter och synpunkter på kursen i en anonym kursutvärdering. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.