Svenska som andraspråk lärare åk 1-6
Swedish as a Second Language teachers school years 1-6
Om litteraturlistan
Delkurs 1 Svenska som andraspråk i skola och samhälle
Kindenberg, Björn (red.) 2015. Flerspråkighet som resurs. Stockholm: Liber.
Otterup, Tore & Gilda Kästen-Ebeling (red.) 2018. En god fortsättning – Nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur.
Skolverket 2012. Greppa språket! Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Nätpublicerad.
Skolverket 2024. Nyanländas utbildning. Nätpublicerad.
Skolverket 2018. Greppa flerspråkigheten – en resurs i lärande och undervisning. Nätpublicerad.
Skolverket 2021. Stöd för undervisning av nyanlända elever. Nätpublicerad
Skolverket 2018. Svenska som andraspråk i praktiken. Nätpublicerad.
Skolverket 2020. Svenska som andraspråk. Ett behovsprövat ämne. Nätpublicerad.
Svensson, Gudrun. 2017. Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur.
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.
Delkurs 2 Litteracitetsutveckling och läs- och skrivinlärning på ett andraspråk
Fälth, Linda., Selenius, Heidi & Egerhag, Helén. 2022. A cross-sectional study on reading among young L1 and L2 students in Sweden. European Journal of Special Needs Education, 38(2). Tillgänglig som e-resurs via UB.
Fälth, Linda & Anna Eva Hallin 2023. Så löser vi läskrisen på lågstadiet. Stockholm: Näringslivets skolforum. Nätpublicerad.
Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. Enligt lärares anvisning, ca 200 s.
Heath, Shirley Brice 1986. What no bedtime story means: Narrative skills at home and school. I: Scheffeline, B. and Ochs, E. (red.), Language Socialization across Cultures. New York: Cambridge University Press. Nätpublicerad.
Norén, Sofia (red.) 2022. Lära barn att läsa. Stockholm: LegiLexi. Nätpublicerad.
Skolverket. Moduler för Språk-, läs- och skrivutveckling. Lärportalen. Nätpublicerad.
Svensson, Gudrun. 2017. Transspråkande i praktik och teori. Stockholm: Natur & Kultur. s. 43–55. Digital kopia.
Taboda Barber, Ana, Kelly Cartwright, Gregory R. Hancock & Susan Lutz Klauda 2021. Beyond the Simple View of Reading: The Role of Executive Functions in Emergent Bilinguals’ and English Monolinguals’ Reading Comprehension. Reading Research Quarterly 56(S1), s. 45–64. Nätpublicerad.
Thoren, Bosse 2023. Svensk fonetik och uttalsundervisning. Stockholm: Morfem, s. 24–31. Digital kopia.
Wedin, Åsa & Christina Hedman (red.) 2013. Flerspråkighet, litteracitet och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur.
Westlund, Barbro 2012. Att undervisa i läsförståelse. Lässtrategier och studieteknik. Stockholm: Natur & Kultur.
Wikander, Ola 2024. Skrift: tankens hem, och hela världens natur? I: Otterberg Engdahl, Stina (red.), Människan och läsandet. Stockholm: Bokförlaget Stolpe, s. 17–31. Digital kopia.
Ett skönlitterärt verk.
För kursen relevanta lagar och regler för olika skolformer t.ex. skollag, läroplan, kursplan och allmänna råd.
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.
Delkurs 3 Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
Gibbons, Pauline 2016. Stärk språket, stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
Hållsten, Stina & Anja Malmbjer 2018. Flerspråkiga elever smågruppsarbetar. Södertörns högskola. Nätpublikation. Enligt lärares anvisning, ca 200 sidor.
Johansson, Britt & Anniqa Sandell Ring 2015. Låt språket bära – genrepedagogik i praktiken. Stockholm: Hallgren & Fallgren.
Sellgren, Mariana 2011. Den dubbla uppgiften: Tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO. Symposium 2012. Stockholm: Elanders AB. Nätpublicerad.
Skolverket. Moduler för Språk- och kunskapsutveckling. Lärportalen. Nätpublicerad.
Skolverket: läroplaner, kursplaner och andra styrmedel från Skolverket. Enligt lärares anvisning. Nätpublicerade.
Walldén, Robert 2019. Genom genrens lins: pedagogisk kommunikation i tidigare skolår. Malmö: Malmö universitet. Nätpublicerad. Enligt lärares anvisning, ca 150 sidor.
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.
Delkurs 4 Bedömning av språk- och kunskapsutveckling
Kindenberg, Björn (red 2016). Flerspråkighet som resurs. Symposium 2015. Stockholm: Liber. Enligt lärares anvisning, ca150 sidor.
Malmö Stad 2023. SVA-luppen. Stödmaterial vid behovsbedömning i svenska som andraspråk F–3. Malmö: Malmö stad, Grundskoleförvaltningen. Nätpublicerad.
Salameh, Eva-Kristina (2021). Flerspråkig utveckling. Stockholm: Skolverket. Nätpublicerad.
Skolverket 2017. Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs1-3 och 4-6. Nätpublicerad.
Skolverket 2020a. Att planera, bedöma och ge återkoppling. (Nätpublicerad).
Aktuellt material enligt lärares anvisning. Högst 150 sidor.