Kursplan

Spanskspråkig musik: språkliga och kulturella perspektiv

Music in Spanish: Linguistic and Cultural Perspectives

Kurs
SP1109
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/2305
Ikraftträdandedatum
2025-09-12
Beslutsdatum
2025-06-03
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för språk och litteraturer

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Spanskspråkig musik, del 1, 5 högskolepoäng
Spanskspråkig musik, del 2, 2,5 högskolepoäng

Inplacering

Kursen ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

HNSPA Spanska - G1N Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet och Spanska 3. Alternativt godkänd kurs Spanska, nybörjarkurs 2 (SP1032).

Innehåll

Kursen är uppbyggd i flera olika delar där en musikgenre studeras per del. Innehållet kan variera något beroende på kursomgång, men musikgenrer såsom salsa, bachata, tango, flamenco, reggaetón och huayno kan ingå. Musikgenrernas historiska, politiska och kulturella sammanhang studeras och diskuteras och språket i utvalda låttexter analyseras.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för några viktiga genrer och musikaliska rörelser i den spanskspråkiga världen samt deras historiska och kulturella sammanhang.

  • förklara hur spanskspråkig musik representerar och påverkar samhälleliga, politiska och identitetsskapande processer.

  • identifiera och analysera språkliga variationer i spanskspråkig musik, inklusive dialekter, slang och poetiska uttryck.


Färdigheter och förmåga

  • analysera och tolka texter i spanskspråkig musik utifrån lingvistiska, kulturella och historiska perspektiv.

  • använda relevanta begrepp och teorier för att diskutera spanskspråkig musik i akademiska och populära sammanhang, både muntligt och skriftligt.

  • söka, sammanställa och kritiskt granska information om spanskspråkig musik från olika källor.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över musikens roll i identitetsskapande och social förändring inom spanskspråkiga samhällen.

  • kritiskt granska representationer av genus, etnicitet och makt i spanskspråkig musik och dess texter.

  • visa ett analytiskt och reflekterande förhållningssätt till hur musik fungerar som en global och interkulturell kommunikationsform.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Föreläsningar, muntliga och skriftliga övningar enskilt och i grupp, gruppdiskussioner och individuella skriftliga och muntliga presentationer. Kursen kan ges som campuskurs eller som nätkurs.


Undervisningsspråk: spanska

Examinationsformer

I vilken grad studenten har uppnått kursens mål examineras genom skriftliga prov och muntliga redovisningar.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats. Vad gäller praktik och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

För slutbetyget Väl godkänd krävs detta betyg på minst hälften av kursens totala antal högskolepoäng.

Kursvärdering

Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.

Övriga föreskrifter

För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, webbkamera och stabil bredbandsuppkoppling.

Likabehandlingsaspekter skall beaktas i innehåll, litteratur, undervisning och utvärdering.