Socialpedagogik och social mobilisering
Social pedagogy and social mobilization
Om litteraturlistan
Litteraturlistan fastställd av proprefekt 2014-05-08 att gälla från höstterminen 2014, med ändring 2014-12-08, 2015-11-30 att gälla från vårterminen 2016, med ändring 2016-05-30, 2017-05-29 att gälla från höstterminen 2017, med ändring 2018-11-05 att gälla från vårterminen 2019, med ändring 2020-03-19 att gälla från höstterminen 2020, med ändring 2024-04-16 att gälla från höstterminen 2024.
* Observera! Nedanstående kurslitteratur kan ha utkommit i senare upplagor/år. Vid kursstart gäller senaste upplaga.
Alstam, Kristina & Forkby, Torbjörn (2022) ‘Finding a Suitable Object for Intervention: On Community-Based Violence Prevention in Sweden’, Societies (Basel, Switzerland) 12.3: 75. Print.
Andersson, Björn (2011):”Finding ways to the hard to reach-considerations on the content and concept of outreach work” i European Journal of Social Work 16(2). ss 171-186. 15 s. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13691457.2011.618118#.U1-YABC8xnU
Asén, Karolina, Ilse Julkunen & Erja Saurama (2022) ‘Contemporary urban social work: a scoping review’, Nordic Social Work Research, 12:5, 778-794, (16 s.) DOI: 10.1080/2156857X.2021.1890192
Bergmark, Anders, Bergmark, Åke & Lundström, Tommy (2021): Evidensbaserat socialt arbete: teori, kritik, praktik. Stockholm: Natur & Kultur. De första introducerande delarna. 75 s.
Bergman, Louise (2018) Lyckas med projekt: i arbete med människor och samhälle, Helsingborg: Komlitt (161 s.)
Blom, Björn, Malin Eriksson & Marie-Louise Snellman (2003) Socialtjänstens arbete med social hållbarhet – insatser på individ-, grupp- och samhällsnivå, Lund: Studentlitteratur, uppl. 1, (295 s.)
Bransford, Cassandra L. (2011): “Reconciling Paternalism and Empowerment in Clinical Practice: An Intersubjective Perspective” i Social Work 56(1). ss 33-41. 9 s. http://sw.oxfordjournals.org/content/56/1/33.short
Brookfield, Stephen (2009): ”The concept of critical reflection: promises and contradictions” i European Journal of Social Work 12(3). ss 293-304. 11 s. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13691450902945215#.U1-r-xC8xnU
Cederlund, Christer & Berglund, Stig-Arne (2017): Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete. Stockholm: Liber. (208 s.)
Denvall, Verner, Cecilia Heule, & Arne Kristiansen (2016) Social Mobilisering: En utmaning för Socialt Arbete. 2., [rev.] uppl. Lund: Gleerups (15 s.)
Ecco, Umberto (1995) Ur-Fascism, The Anarchist Library (10 s.)
Eriksson, Bengt G. & Karlsson, Per-Åker (2022): Att utvärdera välfärdsarbete. Malmö: Gleerups utbildning. 240 s
Eriksson, Lisbeth (2010): ”Community development and social pedagogy: traditions for understanding mobilization for collective self-development” i Community Development Journal 46 (4). ss. 403-420. 17 s. http://cdj.oxfordjournals.org/content/early/2010/02/18/cdj.bsq008.abstract
Fraser, Nancy (2000):”Rethinking Recognition” i New Left Review 3. ss. 107-120. 13 s. http://newleftreview.org/II/3/nancy-fraser-rethinking-recognition
Freire, Paulo (2021): De förtrycktas pedagogik. Stockholm: Trinambai 254 s.
Groglopo, Adrián, Allelin, Majsa, Mulinari, Diana & Diaz, Carlos (red.) (2015): Vardagens antirasism. Om rörelsens villkor och framväxt i Sverige. Malmö: Notis. 150 s.
Hacking, Ian (2004) Social konstruktion av vad? Stockholm: Thales (s. 15)
Järvinen, Margaretha (1998): “Att konstruera och dekonstruera sociala problem” i Grothe Nielsen, Beth & Kongstad, Annalise (1998): Kvinder på randen: tilegnet Beth Grothe Nielsen på 60-årsdagen, 6 november 1998. Aarhus: Universitetsförlaget. 10 s. Stencil.
Larsen, Erik (2015): Miljøterapi med barn og unge. Oslo: Universitetsforlaget. (181 s.)
Lilja, M. & Vinthagen, S. (2021). Motstånd: En introduktion. Sparsnäs: Irene Publishing (150 s.)
Liljeholm Hansson, Susanne. (2014): Berättelser om ungdomsgäng i förorten: genus, makt och moral. Diss. Göteborg: Göteborgs universitet, 2014. Göteborg. Del två och tre.
Molin, M., Gustavsson, A. & Hermansson, H. (red.) (2008): Meningsskapande och delaktighet: om vår tids socialpedagogik. Göteborg: Daidalos. 260 s.
Petras, J.F. & Veltmeyer, H. (2011): Social movements in Latin America: neoliberalism and popular resistance. (1. ed.) New York: Palgrave Macmillan. 79-117. 38 s.
Poole, Jennifer M. (2010): ”Progressive until graduation? Helping BSW students hold onto anti- oppressive and critical social work practices” i Critical Social Work 11(2). 10 s. https://ojs.uwindsor.ca/index.php/csw/article/view/5820
Popple, Keith (2015) Analysing Community Work, Theory and Practice, Maidenhead: Open University Press (200 s.)
Sjöberg, Stefan & Turunen Päivi (2018) Samhällsarbete: Aktörer, arenor och perspektiv, Lund: Studentlitteratur (298 s.)
SOU 2018:32 Ju förr desto bättre – vägar till en förebyggande socialtjänst (198 s.)
SOU 2020:47, del 1 Hållbar socialtjänst: en ny socialtjänstlag (18 s.)
Vinnerljung, Bo & Andreassen, Tore (2015): *Forskning i korthet: Barn och *unga i samhällets vård. Stockholm: Forte. 8 s. Fritt nedladdningsbar: http://forte.se/publikation/forskning-i-korthet-barn-och-unga-i-samhallets-vard-2/