Kursplan

Socialpedagogik och social mobilisering

Social pedagogy and social mobilization

Kurs
SQ5175
Avancerad nivå
25 högskolepoäng (hp)
Utbildningsområde
SA Samhällsvetenskapliga området 40%
VÅ Vårdområdet 60%

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/3900
Ikraftträdandedatum
2025-10-27
Beslutsdatum
2025-10-27
Gäller från termin
Vårterminen 2026
Beslutsfattare
Institutionen för socialt arbete

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Socialpedagogik och social mobilisering, 25 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en kärnkurs på avancerad nivå och ingår i socionomprogrammet omfattande 210 högskolepoäng samt i masterprogrammet i socialt arbete. Kursen ges även som fristående kurs.


Kursen ingår i kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen omfattande 90 högskolepoäng.

Huvudområde med fördjupning

SNSAA Socialt arbete - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs att den studerande genomgått termin 1 - 5 samt 7,5 högskolepoäng från termin 6, enligt utbildningsplan för socionomprogrammet vid Göteborgs universitet, med godkänt resultat eller socionomexamen omfattande 210 högskolepoäng, alternativt kandidatexamen i socialt arbete omfattande 180 högskolepoäng eller kandidatexamen i annat näraliggande område.

För att vara behörig till kursen krävs att den studerande antagen till kompletterande socionomutbildningen för personer med utländsk examen genomgått termin 1 samt kurserna SQ4361 Vetenskapsteori och vetenskaplig metod II, 7,5 hp och KSO003 Verksamhetsförlagd utbildning för kompletterande socionomutbildning, 2,5 hp, alternativt en profilkurs SQ4241-9, 10 hp, med godkänt resultat.

Innehåll

Socialpedagogik och social mobilisering har som mål att medverka till social förändring genom att stärka människors resurser och handlingsförmåga och på så vis bidra till en ökad delaktighet och inkludering i sociala gemenskaper, på skilda nivåer i samhället. Kursen syftar till att binda samman och utveckla kunskaper och färdigheter som förvärvats under utbildningen avseende socialt mobiliserande, socialpedagogiskt och preventivt socialt arbete, vilket bl.a. innebär ökad förmåga till reflektion och analys samt fördjupade kunskaper och förberedelser för professionellt socialt arbete. Studenten ska identifiera sina förvärvade kunskaper relaterade till socialt mobiliserande och socialpedagogiskt arbete och identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper. Kursen tar sin utgångspunkt i såväl forskning inom kunskapsområdet som det sociala arbetets praktik i såväl ett svenskt som internationellt perspektiv.


Följande teman behandlas:

  • Centrala teorier inom socialpedagogik och social mobilisering och preventivt socialt arbete fokuseras och belyses med hjälp av exempel från nutida praktiker inom detta fält samt historiska och internationella utblickar. Relationen mellan strukturella maktförhållanden och individuella livsvillkor fördjupas utifrån kursens teoretiska perspektiv
  • Studenten tränas i att problematisera, analysera, kritiskt värdera och förhålla sig till de ramar som styr socialpedagogiskt, socialt mobiliserande och preventivt socialt arbete. I detta ligger också reflektera över teorier, metoder och exkluderingsprocesser. Särskild vikt läggs vid det egna professionella handlandet, attityder och värderingar i syfte att fördjupa studentens förmåga till etiskt grundade ställningstaganden i professionella sammanhang.
  • Studentens egna läroprocesser under socionomprogrammet fokuseras. Studenten ges möjlighet att identifiera och värdera sina kunskaper och färdigheter samt tydliggöra framtida kunskapsbehov inom socialt arbete.

Mål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:


Kunskap och förståelse

  • på ett fördjupat och problematiserande sätt förklara och jämföra aktuell forskning, centrala teoribildningar, handlingsteorier, metoder och nyckelbegrepp inom social mobilisering, socialpedagogik och preventivt socialt arbete
  • övergripande beskriva teorier och metoder för ledning och utvärdering av socialpedagogiskt, socialt mobiliserande och preventivt socialt arbete


Färdigheter och förmåga

  • på ett problematiserande och självständigt sätt kunna använda kursens centrala teorier och metoder samt samhällsvetenskapliga perspektiv på makt och etik i en praktisk yrkeskontext, genom att identifiera sociala problem, behov och resurser, kunna analysera relationen mellan samhälleliga strukturer och individuella livsvillkor på grupp-, organisations- och samhällsnivå samt kunna utforma interventioner efter detta.
  • med utgångspunkt i kursens centrala teorier och metoder utveckla färdigheter för att bistå socialt utsatta grupper i att verka för förbättrade levnadsvillkor, utveckla sina resurser, forma delaktighetsfrämjande gemenskaper och artikulera sina livsvillkor för en vidare samhällelig kontext
  • för den aktuella socialpedagogiska, socialt mobiliserande eller preventiva kontexten, kunna identifiera viktiga samverkanspartners och kunna ge exempel på olika former av samverkan


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera och bedöma konsekvenserna av olika socialpedagogiska, socialt mobiliserande och preventiva sociala interventioner, samt kunna identifiera och kritiskt förhålla sig till de kunskapsmässiga och etiska grunder som interventionerna vilar på
  • problematisera och ta ställning till etiska aspekter och professionellt förhållningssätt i socialpedagogiskt, socialt mobiliserande och preventivt socialt arbete, med särskilt beaktande av ett klient-/brukarperspektiv
  • identifiera och självständigt kunna värdera och reflektera över de egna kunskaperna och färdigheterna samt tydliggöra framtida kunskapsbehov inom det sociala arbetet.

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker framförallt i form av föreläsningar och gästföreläsningar, seminarier, workshops, studiebesök och genom ett handlett projektarbete i mindre grupper.


Ett aktivt deltagande i den mindre projektgruppens förberedelser och skriftliga och muntliga presentationer och kommentatorskap av andra studenters och arbetsgruppers arbeten vid samtliga seminarier/workshops är obligatoriskt.

Undervisningsspråk: svenska
Föreläsningar och litteratur på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom:

  • en individuell skriftlig hemtentamen
  • ett projektarbete i grupp med fyra obligatoriska uppgifter
  • ett individuellt reflektionspaper med därtill hörande obligatoriskt seminarium
  • aktivt deltagande på sju workshops
  • aktivt deltagande, samt därtill hörande dokumentation, i två litteraturseminarier.


Vid frånvaro eller icke aktivt deltagande vid kursens obligatoriska moment krävs för att bli godkänd igentagningsuppgift. Vid frånvaro från fler än tre obligatoriska moment är igentagning inte tillräcklig utan momentet får göras om vid nästa kurstillfälle.


Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenterna erbjudas två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U). Inlämningsuppgifterna, projektarbetet och seminariedeltagandet bedöms enbart med Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den skriftliga hemtentamen bedöms med Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).


För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs VG på den individuella skriftliga hemtentamen.

Kursvärdering

Kursutvärdering sker fortlöpande genom dialog med studenterna samt genom skriftlig utvärdering vid kursens slut. Resultatet av utvärderingen och eventuella förändringar av kursens innehåll, litteratur och pedagogik presenteras vid nästa kursintroduktion.