Litteraturlista

Slöjdämnet och hållbar utveckling

School Subject Sloyd and Sustainable Development

Kurs
SLF90G
Grundnivå
7,5 högskolepoäng (hp)

Om litteraturlistan

Giltig fr.o.m
Hösttermin 2025 (2025-09-01)
Beslutsdatum
2025-06-24

Obligatorisk litteratur

Dunger, L. & Westerlund, S. (2024). Slöjd: Återbruk och re-design i undervingin för hållbar utveckling. I K. Hjälmeskog, D. Kronlid, L. Gelinder, & L. Wilhelmsson (Red.), Undervisning för hållbar utveckling (s. 111–118). Gleerups.

Hofverberg, H. & Westerlund, S. (2021). Hållbarhet i slöjdämnet: Innehåll och undervisningstraditioner. Techne serien – Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 28(1), 16–32. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/4023

Hofverberg, H. (2023). Hållbar utveckling, utbildning och slöjd. https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR173371

Kronlid, D. (2024). Hållbar utveckling. I K. Hjälmeskog, D. Kronlid, L. Gelinder, & L. Wilhelmsson (Red.), Undervisning för hållbar utveckling (s. 13–20). Gleerups.

Kronlid, D. Undervisning för hållbar utveckling. I K. Hjälmeskog, D. Kronlid, L. Gelinder, & L. Wilhelmsson (Red.), Undervisning för hållbar utveckling (s. 21–30). Gleerups.

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. (2022). Skolverket. https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718

Malmberg, C. (2021). Handlingskompetens och intressekonflikter. Hämtad 2025-06-23 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR149587

Skolinspektionen. (2023). Skolors arbete med lärande för hållbar utveckling. https://www.skolinspektionen.se/beslut-rapporter/publikationer/kvalitetsgranskning/2023/skolors-arbete-med-larande-for-hallbar-utveckling/

Skolverket. (2022). Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd. https://www.skolverket.se/getFile?file=7850

Skolverket. (2023). Slöjdundervisning med hållbar utveckling i fokus. Hämtad 2025-06-23 från https://larportalen.skolverket.se/api/resource/P03WCPLAR175665

Westerlund, S. (2020). Om slöjdämnet och sociala aspekter av hållbarhet. Nordic Studies in Education, 40(2), 188–205. https://doi.org/10.23865/nse.v40.2233


Artiklar eller annan litteratur kan tillkomma.