Kursplan

Redaktionella praktiker

Editorial Practice

Kurs
KLIG7A
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2024/3
Ikraftträdandedatum
2024-12-01
Beslutsdatum
2024-06-24
Gäller från termin
Vårterminen 2025
Beslutsfattare
HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Betygsskala

Tvågradig skala

Kursens moduler

Publikation och redaktion, 4 högskolepoäng
Bokstav och objekt, 4 högskolepoäng
Redaktionellt projekt , 7 högskolepoäng

Inplacering

Kursen är en programkurs som ges termin 4.

Kursen ingår i Konstnärligt kandidatprogram i litterär gestaltning (K1LIT).

Huvudområde med fördjupning

Används ej - G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 60 högskolepoäng (hp) inom Konstnärligt kandidatprogram i litterär gestaltning varav godkänt resultat på kurserna Skrivandets och läsandets praktiker I, 15 hp, översättande praktiker, 15 hp och Skrivandets och läsandets praktiker II, 15hp.

Innehåll

Kursen tillhandahåller grundläggande kunskaper i grafisk formgivning, trycksaksproduktion och publicering i såväl analoga som digitala format, med fokus på konstnärliga texter. Med utgångspunkt i textexempel och praktiska övningar diskuteras frågor om hur den litterära texten påverkas av olika former av medium, material och distribution. Kursen ger exempel på olika publicerings- och distributionsformer.

Praktiska verktyg för formgivning och publicering introduceras och studenten får handledning i att använda dem för att producera materiella litterära objekt. Vidare introduceras redaktionellt arbete som litterär och konstnärlig praktik. Genom redaktionella arbetsformer och processer får studenterna möjlighet att fördjupa sin egen skrivande och läsande praktik. Under kursen tränar studenten på att arbeta
redaktionellt med texter, både enskilt och tillsammans med andra.

Inom kursen anläggs både historiska och samtida perspektiv, liksom perspektiv rörande etiska och demokratiska aspekter aspekter hos publicering och redaktionellt arbete.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

Kunskap och förståelse

  • redogöra för redaktionella aspekter och metoder hos litterära verk
  • identifiera grundläggande tekniker och metoder för grafisk formgivning, trycksaksproduktion och publicering av litterära texter
  • redogöra för samtida och historiska publicerings- och distributionsformers betydelse för litterära uttryck

Färdigheter och förmåga

  • producera ett materiellt litterärt objekt genom att tillämpa grundläggande tekniker för grafisk formgivning
  • tillämpa grundläggande kunskaper i redaktionell bearbetning av egna och andras texter
  • reflektera över den individuella insatsen inom ramen för ett kollektivt redaktionellt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • analysera litterära texter med avseende på formgivning, publicering och distribution av litterära texter
  • analysera redaktionella val rörande texter och textsamlingar
  • urskilja demokratiska och etiska aspekter hos redaktionellt arbete med litterära uttrycksformer

Hållbarhetsmärkning

Ingen hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar, samt enskilda och gemensamma övningar.

Arbetet sker till stor del i grupp då samtal och kollektiva processer är viktiga för det enskilda lärandet.

Undervisningspråk är svenska.

Examinationsformer

Lärandemålen examineras genom

  • redovisning av egna och gemensamt utförda redaktionella och grafiska arbeten
  • deltagande i diskussioner vid seminarier där egna och kurskamraters arbeten ventileras
  • individuell skriftlig reflektion över ett kollektivt genomfört arbete.

Komplettering av genomförd studentprestation kan komma att medges. Komplettering sker genom de uppgifter som examinator bestämmer och inom angiven tidsram.

Frånvaro vid examinerande moment kan komma att ersättas med annan examinationsform efter examinators bedömning.

Om student som underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byte av examinator inför nästa examinationstillfälle, bör sådan begäran inlämnas skriftligt till institutionen och ska bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (HF 6 kap 22§).

Om student fått rekommendation från Göteborgs universitet om särskilt pedagogiskt stöd kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens mål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att ge studenten en anpassad examination eller alternativ examinationsform.

I det fall en kurs har upphört eller genomgått större förändringar ska student garanteras minst tre examinationstillfällen (inklusive ordinarie examinationstillfälle) under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen upphört/förändrats. Vad avser praktik och verksamhetsförlagd utbildning gäller motsvarande, men med begränsning till endast ett ytterligare examinationstillfälle.

Betyg

På kursen ges något av betygen Godkänd (G) och Underkänd (U).

Kursvärdering

Studenterna ges möjlighet att utvärdera kursen anonymt i samband med kursens slut. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.