Kursplan

Organisation och omvärld

Organization and Environment

Kurs
FH2102
Avancerad nivå
15 högskolepoäng (hp)

Om kursplanen

Diarienummer
GU 2025/1087
Ikraftträdandedatum
2025-03-17
Beslutsdatum
2025-03-07
Gäller från termin
Höstterminen 2025
Beslutsfattare
Förvaltningshögskolan

Betygsskala

Tregradig skala

Kursens moduler

Organisation och omvärld, 15

Inplacering

Kursen ges som en obligatorisk kurs i Masterprogrammet i offentlig förvaltning, 120 högskolepoäng. Kursen utgör tillsammans med kurserna Ledarskap inom offentliga organisationer, 15 högskolepoäng (FH2203) och Masteruppsats i offentlig förvaltning, 30 högskolepoäng (FH2508) fördjupningstemat Organisering, management och samhälle. Kursen kan även ges som fristående kurs.

Huvudområde med fördjupning

SNOFF Offentlig förvaltning - A1N Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng inom det samhällsvetenskapliga utbildningsområdet eller motsvarande svensk eller utländsk examen samt språkkunskaper motsvarande Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5.

Innehåll

Kursen behandlar hur organisationer, särskilt organisationer inom offentlig förvaltning, förhåller sig till och interagerar med sin omvärld. Teorierna som kursen utgår ifrån gås igenom och behandlas ingående och fördjupande på litteraturseminarier och fallseminarier. Under seminarierna diskuteras också vad olika teoretiska perspektiv innehåller för slags premisser och ger för slags förklaringar. Under kursen gås olika exempel på organisationers förhållande och perspektiv till omvärlden igenom, såsom internationell omgivning, isomorfism, contingencyteori, gender, teknologi, handlingsnät och hållbarhet, standardiseringsprocesser, globalisering, metaorganisationer, organisatorisk samverkan och organisatorisk legitimitet.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera utvecklingslinjer inom forskningen om organisering och organisationer
  • beskriva olika institutionella arrangemang och förklara deras likheter och skillnader.

Färdighet och förmåga

  • analysera strukturella fenomen och institutionella processer inom organisationer utifrån organisationsteoretiska modeller
  • formulera, presentera och argumentera för analysens resultat.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över organisationers förhållande till fenomen och processer i omvärlden och tolka samt värdera deras betydelse för organisationer
  • reflektivt värdera hur organisatoriska fenomen påverkar människor och organisationer i relation till social, ekologisk, och/eller ekonomisk hållbarhet
  • jämföra och värdera hur analyser av organisering utifrån olika organisationsteoretiska modeller påverkar analysers resultat.

Hållbarhetsmärkning

Kursen är hållbarhetsrelaterad, vilket innebär att minst ett av kursens lärandemål tydligt visar att kursens innehåll uppfyller minst ett av Göteborgs universitets fastställda kriterier för hållbarhetsmärkning.

Former för undervisning

Undervisning sker i form av föreläsning och seminarier.
Undervisningsspråk: svenska, engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Kursen examineras genom seminarier med inlämningsuppgifter samt en individuell skriftlig tentamen. Deltagande på seminarier med inlämningsuppgifter är inte ett krav för att erhålla ett slutbetyg men ger poäng som vägs in i den slutgiltiga examinationen. Student som inte har möjlighet att delta vid seminarier med inlämningsuppgift erbjuds en ersättningsuppgift.

Om en student som har underkänts två gånger på samma examinerande moment önskar byta examinator inför nästa examinationstillfälle ska en sådan begäran bifallas om det inte finns särskilda skäl däremot (6 kap. 22 § HF).

Om en student har fått besked om pedagogiskt stöd från Göteborgs universitet med rekommendation om anpassad examination och/eller anpassad examinationsform kan examinator, i det fall det är förenligt med kursens lärandemål och förutsatt att inte orimliga resurser krävs, besluta att bevilja studenten anpassad examination och/eller anpassad examinationsform.

Om en kurs har avvecklats eller genomgått en större förändring ska studenten erbjudas minst två examinationstillfällen, utöver ordinarie examinationstillfälle. Dessa tillfällen fördelas under en tid av minst ett år, dock som längst två år efter det att kursen avvecklats/förändrats.

Om en student har fått besked om att denne uppfyller kraven för att vara student vid Riksidrottsuniversitetet (RIU-student) har examinator rätt att besluta om anpassning vid examination, om detta görs i enlighet med Lokala regler gällande RIU-studenter vid Göteborgs universitet.

Betyg

På kursen ges något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).

Deltagande på kursens seminarier, de skriftliga inlämningarna inför seminarierna samt den avslutande skriftliga tentamen kan sammanlagt ge 100 poäng. För betyget G krävs 50 poäng och för betyget VG krävs 75 poäng.

Kursvärdering

Kursen värderas skriftligt. Resultatet och eventuella förändringar i kursens upplägg ska förmedlas både till de studenter som genomförde värderingen och till de studenter som ska påbörja kursen.